ASUS A7N8X-E deluxe i SATA ... nie działa.

Autor: Dentarg <den_at_it64.com>
Data: Sun 26 Jun 2005 - 18:39:14 MET DST

Mam problem z dyskami Samsung'a SATA 120 GB (model HD120IJ).
Nie chcą działać z większością kontrolerów SATA :(.

Dyski są niby SATA-2, ale mają zworkę, która przełącza je w tryb
SATA-1.

Nigdy nie miałem problemu z dyskami SATA, ale nie mogę pożenić ich z
płytą ASUSa A7N8X-E Deluxe.
Płyta ta ma kontroler Silicon Image Sil 3112A RAID.

Dyski mam 2 i mają one docelowo działać w mirrorze.

Sytuacja wygląda tak:
Kontroler wykrywa dyski i można je skonfigurować jako stripe, mirror
lub jako oddzielne 2 napędy.
Niestety potem podczas instalacji Windowsa (2000 i XP) setup twierdzi,
że nie ma żadnych dysków, na których można instalować system.
Oczywiście podczas instalacji wgrywam z dyskietki drivery do
kontrolera SATA (i wersje dostarczoną z płytą i najnowszą wersję ze
strony ASUSa). BIOS w płycie mam 1012, bo niestety do 1013 nie mogę
sflashować (awdflash.exe się zawiesza :((). Google wielu rozwiązań nie
podaje - sprawdziłem wszystkie, oprócz flashowania biosa, bo ta sztuka
się nie udała.
Dla testu zainstalowałem w2k na dysku ATA i dostałem drivery do SATA
do systemu. Dysków nie widać :(, tylko w biosie konrolera można coś z
nimi zrobić, nie miałem pod ręką instaliki linuxa lub freebsd, a że
komputer i tak ma działać docelowo pod windą to się koncentrowałem na
tym systemie. Próbowałem i ze zworką kompatybilności z SATA-1 i bez.
Bez skutku :(.

Dyski podpiąłem potem do płyty ASUS A7V8X. Ta płyta posiada kontroler
Promise (nie wiem teraz jaki model bo nie mam jej pod ręką :). W
każdym razie dyski pod windą zobaczyłem tylko jako SCSI Array Disk,
nie dało się nic z nimi zrobić. W BIOSie kontrolera też dało się robić
mirror, stripe i 2 oddzielne drivy, ale w2k nie widział dysków.
Drivery najnowsze jakie były do tego kontrolera ;(.

Dziś testowałem dyski na płycie ASUS A7V880 i tym razem zakończyło się
to sukcesem. Instalator windy widzi dyski i instaluje się na mirrorze
jak i na stripie.

Cała sytuacja po prostu dziwna. Nie wiem czy winne są dyski ze swoim
SATA-2 ? Ale zworka kompatybilności powinna wszystko załatwić.
Nie wykluczam, że w jakiś sposób jest uszkodzona płyta główna, ale
musiałyby być uszkodzone dwie (A7N8X-E i A7V8X).

Czy ktoś może podać sposób na odpalenie tych dysków, albo powiedzieć
po prostu jakie dyski będą na pewno działać w mirrorze na A7N8X-E ?
Wieść gminna niesie, że Seagate w RAIDach nie działają. Samsungi
widzę, że też, a raczej nie działają wcale :(.

pzdr,
Dentarg

--
Moje CV online - http://dentarg.it64.com