Re: Dobre glosniki do muzyki??

Autor: Neas <neas_at_neas.invalid>
Data: Tue 24 May 2005 - 17:04:39 MET DST

Tomasz Jurgielewicz pisze:

> Co jest regulowane? Głośność subwoofera? Większe łup? To nie ma
> żadnego znaczenia.

Wbrew pozorom takie subwoofery grają całkiem nieźle, oczywiście pamiętając o
cenie. Potrafią w miarę wiernie odtworzyć linię melodyczną basu czy stopę
perkusji.

> Głośnik wielkości większego kieliszka nie ma prawa grać. Tak zwany
> subwoofer ma głośnik o membranie "aż" kilka-, kilkanaście- cm. Cała
> sztuka polega jak mówiłem na tricku.

Nie przesadzaj. W przyzwoitych satelitkach są głośniki o przekątnej kilku
cm, a w subwooferze -- kilkunastu. To spokojnie wystarczy do cichego
słuchania.

> Po prostu podłącz do wzmacniacza, uruchom korektor z nastawami mocniej
> nachylonymi niż podpowiada rozsądek, żeby zniwelować w części wpływ
> wniekształconej charakterystyki częstotliwościowej Creative'ów i
> porównaj. Ani dół ani góra nie jest w Creative'ach lepsza.

Oczywiście, że jest. Korektorem ciężko poprawić np. oczywiste ograniczenia
głośników umieszczonych w małej obudowie zamkniętej lub źle zestrojonego
bass-refleksu. Kiedyś rozebrałem jeden z zestawów Cambridge Soundworks -- w
subwooferze z MDF-u siedział co prawda niewielki, celulozowy głośnik (tak
na oko z 12 cm), ale obudowa była dość zaawansowana. Z tego co pamiętam w
środku została podzielona na dwie komory, głośnik znajdował się pomiędzy
nim. Jedna z komór była zamknięta, a druga miała bassreflex.

Bas z tego był lepszy niż z jakichkolwiek starych Tonsili, zarówno pod
względem możliwości odtworzenia niskiego basu, jak i barwy, czy szybkości.
Oczywiście przy cichym słuchaniu.

> Choćby nie wiem co to zawsze jest uczciwy układ dwudrożny z zakresem
> częstotliwości jakich nie ma żaden zestaw komputerowy.

Tak, ale zależy co uznamy za 'uczciwy układ dwudrożny'. Wg. mnie uczciwe
układy dwudrożne mogą zaczynać się np. od Tannoya M1, a nie od starych,
zdezelowanych Tonsili. Uważam, że dyskusję nt. jakości zestawów
głośnikowych należy zaczynać od ustalenia, czy porównywane konstrukcje
pokrywajÄ… w miarÄ™ liniowo pasmo od powiedzmy 40Hz do 20KHz. Jesli nie, to
nie ma o czym dyskutować. Chyba, że ktoś słucha np. tylko utworów wokalnych
(to wystarczy mu dobra średnica), albo tylko elektroniki (wystarczy dobry
bas i góra).

> SwojÄ… drogÄ…
> tubowy głośnik jest skuteczniejszy niż kopułkowy.

...ale ustępuje brzmieniowo np. kopułkom. Dlatego stosuje się go w
konstrukcjach estradowych i nie stosuje w typowo domowych (pomijając może
jakieÅ› nietypowe konstrukcje hi-endowe).

> Różna wrażliwość ludzkiego ucha powoduje że przy bardzo niskiej i
> niskiej głośności słyszymy dużo gorzej dół i górę. Po to są korektory
> żeby ten efekt zniwelować. Zestawy Creativea mają tak skonstruowaną
> charakterystykę przenoszenia że robią taki "korektorowy" efekt na
> dzień dobry.

Nie tylko o to chodzi. Duże, ciężkie membrany nie grają liniowo przy
dowolnie niskiej mocy podawanej przez wzmacniacz.

> Ale jak pisałem wcześniej, wystarczy posłuchać godzinkę
> na jednym i drugim zestawie żeby sobie wyrobić zdanie. Płaski,
> plastikowy dźwięk nie jest moim zdaniem akceptowalny.

Słuchałem. :) Regenerowałem nawet kiedyś takie stare Tonsile. Były to
kolumny podsawkowe, ale bardzo duże. Obudowa zamknięta. W każdej siedziały
dwa 16 cm głośniki celulozowe i 2.5 cm kopułka. Wymieniłem
średnio-niskotonowe głośniki na nowe (oczywiście na odpowiedniki Tonsila,
nie na jakiekolwiek które pasują do otworu), kopułki podobnie (ostatecznie
włożyłem lepsze kopułki o takiej samej sprawności i podobnym paśmie
przenoszenia, bo brzmienei tych oryginalnych/odpowiedników oryginalnych
doprowadzało do szału). Wzmocniłem też obudowy (na przód dałem dodatkową
1.5 cm płytę, bo oryginalnie przednia ścianka była bardzo cienka).
Uszczelniłem. Eksperymentowałem z wytłumieniem. Nic się z tym i tak nie
dało zrobić. Niskiego basu nijak nie dało się uzyskać w zamkniętej obudowie
z taką konfiguracją głośników i oryginalną zwrotnicą. W dodatku całość
miała denerwującą tendencję do podbijania wyższego basu, czego także nie
dało się zniwelować.

--
 .-..---,.---..---..---..---.  Konto shell & e-mail      - od  6 zł + VAT
 '-''-'-''---''-^-''-'-''---'  Możliwość automatycznego opłacania via SMS
     http://www.insane.pl      14 dni darmowego testu, darmowy vhost IPv6