Re: P łyta + procesor + pamięć

Autor: Jolly Roger <NOSPAMmach82_xl_at_wp.plNOSPAM>
Data: Wed 27 Apr 2005 - 14:00:17 MET DST

Dnia Tue, 26 Apr 2005 21:03:21 +0000 (UTC), Ninik napisał(a):

> Pewnie, dwa procki też są szybsze niż jeden, ale przyrost nie jest prostą
> sumą ich wydajności, bo nawet 15% mocy może być zjadane na ich współpracę.
> Dlatego ludzie kupują jednak jeden szybki ;)
Żeby zestaw wieloprocesorowy był wydajniejszy od tego z jednym
procesorem, to twoje programy muszą umieć korzystać z wielu
procesorów. W aplikacjach które umieją korzystać z kilku procków
wzrost wydajności jest spory, a w pozostałych przypadkach żaden.

> A zastanawia mnie jedno, gdybym chciał złożyć możliwie najtańszy zestaw
> dwuprocesorowy? Nie ważne - intel albo amd, liczy się tylko cena - tak na
> teraz. Są jakieś w rozsądnych pieniądzach płyty które pozwalają na to? Bo
> tak chyba szczerze mówiąc jeden szybki procek mniej się mi przyda niż dwa
> wolniejsze.
No wiesz, można dostać płyty pod 2 x pentium3 i to za niewielkie
pieniądze. Pod AthlonaXP też takie płyty dostaniesz (ale już drożej) i
też nizła wydajność będzie (oczywiście tylko w programach które
potrafia z kilku procków korzystać). Możesz również pomyśleć o zakupie
nowości od Intela - Pentium D, który jest procesorem dwujądrowym i
kosztować będzie ok. 1000zł (sam procesor). Obecnie jednak zdecydowana
większość programów nie umie skorzystać z mocy wielu procesorów, a
szkoda :(

> Czy ja wiem, chyba jednak poczekam jakoś, wszystko tanieje, nie ma co się
> spieszyć, a chciałem mieć przy okazji coś 64bit, jak coś kupię to znając
> siebie nieprędko się pozbędę, a myślę że wraz z wejściem systemów w pełni
> 64bitowych, zwłaszcza windy ceny mogą jeszcze bardziej spaść :)
Athlon64 2800+ kosztuje ~450zł (socket 754). Można oczywiście kupić
najsłabszego semprona i po jakimś czasie kupić A64.

> Do windowsa, którego nawet nie mam teraz, umarło mu się w chamski sposób
> miesiąc temu, co ciekawe przy trzecim uruchomieniu po instalacji.
Linux ma sterowniki które zadziałają z kodekami AC97 (Alsa), więc
raczej dodatkowych driverów nie trzeba będzie instalować. Nie wiem jak
jest z systemem solaris, ale chyba też nie będzie problemów.

> Dlaczego pasywne? Z tego co rozumię to takie jest cały czas włączone, to
> aktywne właśnie jest po to żeby chłodzić kiedy trzeba..
Chłodzenie aktywne składa się z wentylatora i radiatora. Wentylator
obraca się cały czas bez względu na temperaturę (chciaż obroty
wentylatora mogą być dobierane w zależności od temperatury rdzenia).
Chłodzenie pasywne sklada się tylko z radiatora (bez wentylatora) i
jego zaletą jest absolutna cisza.

> Muszę znaleźć te obudowy i porównać na żywo, dwie mi się podobają, chcę
> ten problem zamknąć na dobre kilka lat,
Tak bybyło najlepie - ogłądnoąć je na żywo. Problem będzie ze
znalezieniem jakiegoś sklepu, w którym by to było możliwe.

> nie wiesz może kiedy BTX wychodzi z swoimi wynalazkami?
Miejmy nadzieję, że nigdy, bo niby po co? Klienci takiego rozwiązania
nie zaakceptują, bo by musieli wymieniać obudowę i płytę, a korzyści
praktycznie brak.

> Już raz o tym czytałem, ale dalej go nie widać, a
> zmiany są już deko jednak kosmetyczne, a na pewno nie tak wielkie jak w
> przypadku AT i ATX.
BTX chce przeforsować Intel, który ma problemy z grzejącymi się
procesorami. BTX ma praktycznie tylko spowodować lepszą wentylację w
budzie (inne rozmieszczenie elementów), co odbije się na niższej
temperaturze pracy podzespołów. IMHO BTX nie ma szans.

GG: 9542153 mail:nospam_mach82_xl@wp.pl_nospam
[A64 3000+] [2x256 MB Hynix] [Gigabyte K8NF-9] [Pentagram QVC-100 Cu]
[GeForce 6600] [Chieftec 360-202 DF] [Nec 3520] [HDD Samsung 80 GB]