Re: dodatkowy wentylator

Autor: Jakub Szułakiewicz <yakhub_at_gazeta.pl>
Data: Mon 25 Apr 2005 - 18:40:49 MET DST

Pawcio napisał(a):
> Witam!
> Na wstępie zaznaczam, że jestem lamerem jeśli idzie o
> sprzęt.Pogooglałem troche, ale nie znalazłem(bądź nie zrozumiałem)
> odpowiedzi wiec zapytam tutaj.W razie czego prosze dać linka do
> archiwum i nie bić za bardzo;)
> Otóż mam sobie komputerek .W środku :
> Athlon 2.8 barton
> K7N2 Delta
> Radeon 9600 pro
> Zestaw ma juz z 1.5 roku.Ale pierwszego lata pojawił się problem. Gdy
> dłużej w coś grałem albo komp miał ajkieś trudniejsze zadania,z
> [...]

Warto by się było dowiedzieć, jaki element komputera osiąga te 70 C. (Bo
wątpię, żeby to była temperatura wnętrza obudowy, piekarnika chyba nie
kupowałeś, tylko komputer?). Przypuszczam, że chodzi o procesor.

Faktem jest, że należy dbać o wentylację całego komputera, ale w Twoim
przypadku (zakładając, że to faktycznie procesor) zalecam następujące kroki:

1. Jeżeli cooler (radiator+wiatrak na procesorze) jest jakiś tani i
badziewny - wymienic (gdybyś się za to zabrał rok temu, to bys mogl miec
uzasadnione pretensje do sklepu, gdzie to montowali, teraz juz za pozno).

2. zdejmij cooler z procesora (uwaga na rdzen - nie ukruszyc!) i
sprawdz, czy przypadkiem "specjalista" ktory skladal komputer nie
zapomnial posmarowac procesor pasta termoprzewodzaca (zdarzaja sie tacy
specjalisci). Zetrzec stara paste (jezeli byla, to i tak trzeba bedzie
nowa nalozyc po zdjeciu radiatora) i nalozyc swierza.

3. Metoda prowizoryczna, ale czesto skuteczna i latwa w zastosowaniu -
zdejmij obudowe z komputera. Nie przejmuj sie, on tak moze dzialac i nic
mu sie nie stanie. W zamian za to, ze bedzie brzydki i troche
glosniejszy otrzymasz _naprawde_ dobrze wentylowane wnetrze komputera.

Mysle ze nalezy sie skupic na chlodzeniu tego jednego elementu, ktory
sie tak przegrzewa. Jezeli komputer nie jest jakis super - wypasiony (a
nie jest) i nie jest krecony (a nic na ten temat nie napisales, wiec
sadze, ze nie jest) to dodatkowa wentylacja obudowy jako calosci nie
jest raczej potrzebna.

Yakhub