Re: pytanie o raid z sata ...

Autor: Bartosz Kiziukiewicz <kiziuk_at_epf.BEZ-TEGO.pl>
Data: Thu 14 Apr 2005 - 15:00:22 MET DST

On Thu, 14 Apr 2005 07:44:02 +0200, "axial"
<axial@NS.poczta.onet_kropka_pl> wrote:

> Wytłumacz mi jakim sposobem spada bezpieczeństwo????
> Ze statystycznego punku widzenia jest identyczne,
> no chyba że ktoś nie ma bladego pojęcia i wydaje mu się, że mając 10 dysków
> to prawdopodobieństwo uszkodzenia jednego z nich wzrasta 10 krotnie....

Bzdura. Pad jednego dysku w RAID0 oznacza utratę _wszystkich_ danych
tam zapisanych a nie tylko z tego jednego dysku.
Jak masz 1000 dysków w RAID0 to wtedy widać tą "niewielką" różnicę.
Poczytaj o niezawodności szeregowej.

> Równie dobrze można twierdzić że dyski jednogłowicowe są bezpieczniejsze
> od ich czterogłowicowych odpowiedników, bo prawdopodobieństwo
> uszkodzenia jednej z głowic wzrasta 4-ro krotnie....

Bzdura. Nie wzrasta prawdopodobieństwo uszkodzenia jednej głowicy,
tylko prawdopodobieństwo uszkodzenia całego urządzenia.

> A to także nie jest do końca prawdą....

A teraz to tylko "nie do końca"? ;-)

> Mirroring daje bezpieczeństwo tylko w niektórych rzadko występujących
> wypadkach, jak np. fizyczne uszkodzenie jednego z dysku.

Bzdura. Pokaż mi taką macierz w której nie stosuje się RAIDa
(1,5,10,50 - nieistotne) bo te wypadki są bardzo rzadkie.

> Jednak dyski z reguły nie padają od wad konstrukcyjnych czy niedbalstwa
> producenta
> lecz z winy użytkownika lub zasilacza (a wtedy padają obydwa równocześnie)

Czyżby? To po co ja mam w szafie Seagate'y SCSI do macierzy na
wymianę?

> Nikomu też nie wpadnie do głowy wkładanie takich dysków do plastikowych
> kieszeni etc.

Jeszcze byś się zdziwił, co ludzie potrafią wymyślić ;-)

> Dlatego uważam że macierzą RAID z puktu widzenia użytkownika
> jest bezpieczniejsza niż pojedynczy dysk.

Bzdura. Macierz RAID to jest zbyt ogólne pojęcie :-P

> :)

:-)

--
Pozdrawiam