Re: pytanie o raid z sata ...

Autor: axial <axial_at_NS.poczta.onet_kropka_pl>
Data: Thu 14 Apr 2005 - 07:44:02 MET DST

Użytkownik "JFK" <skrzynkanaSPAM@gmail.com> napisał w wiadomości
news:pan.2005.04.13.22.20.47.479987@gmail.com...

> to jeszcze nieco zalezy od tego jaki raid ;-)
> powyzsze to przy strippingu (minusem jest spadek bezpieczenstwa - pada
> jeden dysk tracisz wszystkie dane)

Wytłumacz mi jakim sposobem spada bezpieczeństwo????
Ze statystycznego punku widzenia jest identyczne,
no chyba że ktoś nie ma bladego pojęcia i wydaje mu się, że mając 10 dysków
to prawdopodobieństwo uszkodzenia jednego z nich wzrasta 10 krotnie....
A to jest bzdura....
Równie dobrze może Ci paść 1 duży dysk....
Prawdopodobieństwo jest takie samo....
Prawdopodobieństwo utraty danych wzrasta przy zwiększaniu pojemności danych,
co ma faktycznie miejsce w łączeniu w STRIPE, ale nie jest większe niż
innego dysku
o tej samej pojemności.
Równie dobrze można twierdzić że dyski jednogłowicowe są bezpieczniejsze
od ich czterogłowicowych odpowiedników, bo prawdopodobieństwo
uszkodzenia jednej z głowic wzrasta 4-ro krotnie....
A to także nie jest do końca prawdą....

> przy mirroringu zyskujesz bezpieczenstwo kosztem pojemnosci (80 GB) i
> predkosci (normalna)
Mirroring daje bezpieczeństwo tylko w niektórych rzadko występujących
wypadkach, jak np. fizyczne uszkodzenie jednego z dysku.

Jednak dyski z reguły nie padają od wad konstrukcyjnych czy niedbalstwa
producenta
lecz z winy użytkownika lub zasilacza (a wtedy padają obydwa równocześnie)

Mając macierz RAID nie będziesz jej nosił w foliowym woreczku pomiędzy
drugim śniadaniem
a cyrklem czy telefonem komórkowym.... Jak to ma miejsce w przypadku
zwykłych
dysków i wymianie "danych" pomiędzy znajomymi....
Nikomu też nie wpadnie do głowy wkładanie takich dysków do plastikowych
kieszeni etc.

Dlatego uważam że macierzą RAID z puktu widzenia użytkownika
jest bezpieczniejsza niż pojedynczy dysk.
:)

> Tyle teorii w praktyce nie przy wszystkich zadaniach wzrost predkosci daje
> sie odczuc wiec warto powaznie sie zastanowic czy jest sens na tym
> bezpieczenstwie tracic

Kolega chyba nie używał nigdy RAID0 skoro nie widzi różnicy
w odczycie....

ax