Re: Tani monitor 17" - poradźcie coś.....

Autor: Michal Bien <mbien_at_wywalto.uw.edu.pl>
Data: Sun 10 Apr 2005 - 15:57:41 MET DST

Johnny <moja_ocena@gazeta.pl> wrote:

> Nie koniecznie, LCD to znow nie takie cuda,

            Dlatego zaznaczelam ze to nie jest dla grafike, dtpowca, zastosowan
inzynierskich itp. Mi tez nie spieszy mi sie za bardzo do LCD pomimo
ogromnego spadku cen - z obecnego CRT jestem bardzo zadowolony.
            Dobry CRT w zastosowaniach domowych IMO nadal jest lepszy, bardziej
uniwersalny od LCD . Tyle tylko ze na dobra sprawe przydalyby sie dwa
wyswietlacze - LCD przez DVI-D do zasosowan biurowych, uzywania sieci,
ogolnie pracy z tekstem przez dlugie godziny a oprocz niego _DOBRY_ CRT
do rozrywki [gry, multimedia itp]. Praktycznie kazda wspolczesna karta
graficzna, nawet lowendowa wspiera taka konfiguracje.

> co prawda sam teraz go mam (w laptopie),

            Inaczej uzywa sie LCD w laptopie, inaczej w stacjonarnym. W laptopie
a to masz odbicia, a to patrzysz pod roznym katem itp. LCD przy desktopie
ustawia sie zazwyczaj raz do idealnych warunkow, a w okna daje rolety,
zaluzje itp.

> ale przez blisko 15 lat uzywalem CRT i to dosc duzo, a z oczami mi sie
> nic nie stalo.

            Bo nie bylo [praktycznie] paneli do desktopow i miales do wyboru CRT
albo CRT, co najwyzej roznej klasy. Ale na poczatku lat 90. praktycznie
kazdy kolorowy monitor SVGA byl do d*y. Przesiadajac sie w 1991 r. z
monochromatycznego herculesa amber na owczesna SVGA color 1024*768I 48Hz
za dobre dla oczu to nie bylo. A nawet to mi jakos na oczy nie zaszkodizlo,
mimo tysiecy godzin wysiedzianych przed CRT. Oczywiscie gdybym mial teraz
przesiasc sie na tamte onitory wyrzucilbym pudlo do zsypu z mijsca, bo do
dobrego obrazu latwo sie przyzwyczaic, w druga strone idzie bardzo opornie
i wylapuje sie najmniejsze defekty obrazu.

> A to dlatego, ze zawsze monitor byl dla mnie najwazniejsza czescia kompa,
> wolalem zaoszczedzic na wszystkim innym, a monitor kupic z wysokiej
> polki. Ostatnio mialem Iiyame HM903DT, piekny monitor, kosztowal tez
> odpowiednio (trzeba bylo zacisnac pasa), ale siedzac przy nim czasem po
> kilkanascie godzin nigdy nie mialem zmeczonego wzroku.

            Nie wazne z jakiej polki - oczy mecza sie przy CRT bardziej niz przy
LCD z powodu samej konstrukcji i sposobu wyswietlania obrazu na LCD i
kineskopie. To ze wzrok nie rejestruje procesu tworzenia brazu na CRT przy
wysokim odswiezaniu, nie znaczy ze sie nie meczy. Dobre CRT w wielu
zastosowaniach sa nadal lepsze od LCD, ale akurat zmeczenie wzroku do nich
nie nalezy.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl #GG:351722 #ICQ:101413938