Problem Nagrywarka DVD + nForce2Ultra

Autor: Andrzej Makarewicz <glizdus_at_interia.pl>
Data: Sun 03 Apr 2005 - 14:29:00 MET DST

Witam uprzejmie... a najbardziej znawców takiego oto tematu.

Coś mi się "gryzie" pomiędzy płytą GigaByte GA-7N400SL (chip nForce2 Ultra)
a nagrywarką DVD LiteOn SOHW 1673. Nagrywanie płyt (na razie próbowałem
tylko CD-R) wlecze się niemożliwie - nawet przy ustawieniu szybkości tylko
16x dochodzi kilka razy do opróżnienia obu buforów i zwykły CD-R 700 MB
nagrywa się do ponad 10 min. I nic dziwnego. Kilka razy wymieniany program
Nero (różne jego wersje i odmiany) raportuje zawsze transfer Dysk-Nagrywarka
na poziomie aż... 5 - 6 MB/s!!!. A przecież powinno być dokładnie prawie 10x
więcej!.
Program Disk Speed 32 wykazuje prędkość sekwencyjnego odczytu z dysku na
poziomie 48 - 50 MB/sek. A więc prawidłowo.
Program CD Speed odczytuje każdą płytę bez żadnych zachwiań z końcową
prędkością 48x (tyle ma maksymalnie ta nagrywarka w trybie odczytu CD).
A oto dalsze szczegóły tego problemu:
System - Windows 98SE (proszę mnie nie namawiać na XP bo nic to nie da!).
Był instalowany trzykrotnie, ciągle z tym samym efektem.
Sterowniki podzespołów płyty - wymieniane kilka razy, zarówno oryginalne
jakie były na CD z płytą główną oraz indywidualnie ściągnięte z internetu za
strony GigaByte albo nVidii (właściwie są to ciągle te same pliki
sterowników referencyjnych tyle że w nieco innym otoczeniu). Ich wymienianie
oczywiście zupełnie nic nie daje.
Twardy dysk - 80 GB Seagate 7200 obr z buforem 2 MB.
Kabelki - oryginalne taśmy 80-cio przewodowe, do twardego dysku i do
nagrywarki
Ustawienia BIOS - wszystko na Auto - dysk Ultra ATA 100, nagrywarka ATA 66.
Wszystkie nie używane przeze mnie rzeczy jak. Lan, Serial ATA, Raid, itd są
wyłączone w Bios i nie mają sterowników (bo oczywiście system się ich nie
domagał).
Wszystkie elementy tego komputera są absolutnie nowe gdyż złożyłem go trzy
dni temu.
Co szanowni grupowicze o tym sądzą?...
P.S. W menadżerze urządzeń Windows 98 SE wykazuje jakieś tajemnicze
urządzenie o zupełnie nie znanym przeznaczeniu. Aida 32 sprecyzowała to
tylko jako jakiś port o adresie (chyba) 4D02. Urządzenie to nie ma
oczywiście sterownika, a próba skierowania instalatora na wszystkie możliwe
pliki INF jakie mam na płytach CD (od tego sprzętu) kończą się nieodmiennie
komunikatem "Plik ten nie zawiera informacji o poszukiwanym sprzęcie...".
A.M.