Re: 768 mb na 266 MHz czy 640 mb na 333 MHz?

Autor: Wojtek H. <wwwojtek1_at_BLOKADAgo2.pl>
Data: Sun 20 Mar 2005 - 16:18:58 MET

Użytkownik "::-:: dysmorfofob ::-::" napisał w wiadomości
> Heh... lenistwo wzielo gore i mialem mam skromna nadzieje, ze ktos poda mi
> odpowiedz na tacy.

:)

> Procek jest Athlon XP 1700+ na FSB 133 MHz (plytka ECS na chipsecie
KT333)
> czyli zeby bylo synchornicznie to lepiej zostawic pamiec na 133 MHz?

No tak... Chyba ze procek pójdzie na FSB 166Mhz. To wtedy zyskasz podwójnie,
bo i szybszy procesor i pamięc o większej przepustowości :)
Uwaga na taktowanie magistrali PCI, ale o tym nizej...

> Tylko czemu ma sluzyc mozliwosc asynchronicznego ustawienia w biose
fsb/pci na
> 133/33 a pamieci na 166 w takim razie skoro nie daje nic dobrego?

Czasami daje. Otóż jest jeszcze coś takiego jak tryb DMA (Direct Memory
Access - czyli bezpośredni dostęp do pamięci) Korzystaja z tego głównie
dyski twarde, CD, karty grafiki.. I wtedy jak pamięć jest ustawiona
szybciej, to te urządzenia mają nieco lepszą wydajność.

> A jesli to cholerstwo podkrece np. na fsb/pci = 140/35 MHz i pamiec dam
166
> MHz to moze byc totalna kaszana zamiast wzrostu wydajnosci ? Czy moze
> chipset plyty pownien towszystko jakos zgrac?

Powinno zadziałać, ale niektóre urządzenia korzystające z magistrali PCI
(oraz karta grafiki AGP) mogą mieć problemy z właściwą pracą i się wieszać.
Niestety starsze chipsety miały blokadę dzielnika FSB/PCI, więc podnoszenie
jednego zmienia też drugie. Więc ostroznie z tą zmianą. Zwiększaj krok po
kroku, aż znajdziesz stabilne ustawienia.

> I jeszcze SISsoft Sandra mi wypisuje, ze modul 512 mb PC3200 na 166 MHz
moze
> miec ustwienia 2.5-2-2-7 a 128 mb PC2700 na 166 MHz 2.5-3-3-7 co nic mi
> nie mowi, ale wskazuje na roznice w sposobie pracy tych modulow.

To sa timingi, czyli tzw. CL -CAS Latency. Jest to opóźnienie,
które określają liczbę cykli zegara magistrali jakie muszą minąć od momentu
wysłania przez procesor danych do
pamięci RAM. Czyli im wartość CL jest mniejsza, tym lepiej. W sumie
najbardziej powinny się zgadzać na 1-szej wartości.
Jednak szybsza magistrala oznacza wolniejsze timingi. Niektóre BIOS'y mają
możliwość ręcznej edycji, ale to moze mieć różne skutki :)

Pozdrawiam, Wojtek H.

--
** AMD Athlon XP 1800+ | 512 MB PC135 | MSI K7T TurboLE KT133A **
** HIS R9200 64MB 128bit 306@450 | Barracuda 7200.7 80GB ATA100 **