Re: DVD-RAM a DVD-RW??

Autor: latet <latet_at_latel.pl>
Data: Mon 28 Feb 2005 - 11:47:49 MET

> - Działa podobnie jak twardy dysk (znacznie wolniejszy),
> i tak jest widziany przez system, jako napęd wymienny
> (uwaga! nie instaluj incd, użyj sterownika DVD-RAM),

Nawet sterownik DVD-RAM nie jest konieczny.
Nawet już go nie załączają do nowych napędów LG.

Z moich eksperymentów z DVD-RAM wynika, że ów
sterownik potrzebny jest tylko formatowania
płytki w UDF, co nie wydaje się być szczególnie
potrzebne przeciętnemu uzytkownikowi.

Do FAT32 mozna plytkę DVD-RAM sformatować normalnie
"gołym" Windowsem XP i dalej spokojnie jej uzywać
jako dysku wymiennego.

> - możesz go sformatować na UDF 2.0,

Tylko po co?

> - ponoć ma b. dobre metody korekcji błędów i niewielkie ryzyko
> utraty danych.

I to jest głowna zaleta.

> (jeżeli ktoś potrafi uzyskać jednolity wolumin 9,4 GB
> niech mnie uświadomi)

Osobiscie nie slyszalem o takich plytkach DVD-RAM,
a dwustronne uważam za bezsens.

> WADY: cholernie wolny 3x (zapis/odczyt).

W praktyce zapis odbywa się z prędkością 1.5x,
bo od razu dokonywany jest kontrolny odczyt poprawnosci zapisu.

> Z utęsknieniem czekam
> na płyty 5x, ale nigdzie nie mogę kupić. Obiecują nawet 16X
> bodajże w przyszłym roku :)

Też czekam, bardzo czekam. A slyszalem dziwne plotki,
ze standard DVD-RAM skazano juz na wymarcie i nie bedzie
rozwijany.

> - płyty są droższe (najtańsze znalazłem po 12 zł)

Oh, wow - gdzie tak tanio? Mozesz dać namiary?

Dzieki,

latet