List otwarty!!!

Autor: Eneuel Leszek Ciszewski <prosze_at_czytac.fontem.lucida.console>
Data: Mon 21 Feb 2005 - 13:02:19 MET
Message-ID: <cvcio3$aja$1@flis.man.torun.pl>
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"

Reply-To: "Eneuel Leszek Ciszewski" <eneuel@@ascii.art.pl>
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <eneuel@@ascii.art.pl>
To: <jaceek@@dyski.wirt.pl>
Subject: MTBF (Mean Time Between Failures)
Date: Mon, 21 Feb 2005 13:00:55 +0100
Organization: Azalandia-Arkedocja. :)
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain;
 charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Priority: 3
/pl.rec.ascii-art: Eneuel
X-Mailer: N 53°06'45", E 23°08'38"; Arkedocja. :-)
X-MimeOLE: Moje tel.: 607 635935, 85 7463797, 85 8789052

Niezawodność współczesnych dysków twardych wyraża się obecnie średnim czasem
międzyuszkodzeniowym rzędu miliona godzin. Z pozoru wydaje się to bardzo wiele,
ale, gdy się bliżej przyjrzeć, bezpieczeństwo danych na dysku twardym jest co
najmniej iluzoryczne. Milion godzin to przeszło 114 lat. Współczynnik MTBF (Mean
Time Between Failures) wynoszący milion godzin oznacza nie tylko, że dysk powinien
pracować bezawaryjnie przez tyle czasu - w uproszczeniu oznacza to, że spośród 1000
dysków w ciągu bieżącego roku przeszło 8 ma prawo ulec awarii! A jeśli nawet założymy,
że dyski pracują zaledwie po 8 godzin dziennie, to i tak wśród tysiąca dysków musimy
się liczyć z blisko trzema awariami w ciągu roku.

 Żródło: http://www.dyski.wirt.pl/uszko1.htm

-=-

Nie jest to prawdą -- gdyż rozkład uszkodzeń (na wykresie) będzie przypominał
pewną dzwonowatą :) krzywą i nie będzie wcale równomierny. Maksymalna wartość
tej krzywej będzie znajdowała się właśnie gdzieś w okolicach wielkości zwanej
w skrócie MTBF, natomiast im dalej -- tym awarii będzie mniej. Mogę w skrócie
napisać, że rozkład nie jest liniowy. :)

  liczba awarii
      ^
     / \
      |
      |
      | :
      | - -
      | : :
      | . .
      | : :
      | ." ".
      | _-" "-_
______|.-'_________|_________'-.______________\ liczba godzin pracy
                  MTBF /

Nie jestem rysownikiem ASCII, choć zajmuję na pra-a dużo miejsca,
więc wykres nie odzwierciedla wystarczająco :) dokładnie tego, co
chcę narysować -- dzwon powinien być chudszy, czyli mieć bardziej
strome zbocza. :) Chodzi mi o to, że awarii będzie tym więcej, im
bliżej znajdziemy się czasu określonego w MTBF oraz tym mniej, im
dalej będziemy od tego czasu. I wielkość MTBF oznacza naprawdę :)
to, iż zdecydowana większość awarii nastąpi dopiero w tym czasie,
choć znajdą się także awarie wcześniejsze i późniejsze. Wielkości
MTBF dotyczą jednak pracy dysków w warunkach bardzo dobrych, a na
takie zazwyczaj dyski liczyć nie mogą, gdyż zwykle są źle trakto-
wane przez użytkowników: Złe przymocowanie, wynalazki wyciszające
oraz częste :) włączania połączone ze wstrząsami przekraczającymi
dopuszczalne przyspieszenia (i możliwości zaabsorbowania energii)
doprowadzają do tego, że średnia awaryjność (czyli szczyt dzwonu)
przypada wcześniej, a i sam rozkład (kształt :) krzywej) może być
mocno zniekształcony.

--spacja

   .`'.-. ._. .-.
   .'O`-' ., ; o.' eneuel@@ascii.art.pl '.O_'
   `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;, .;. . .;\|/....

Postscriptum: Kopia listu znajdzie się także na pra-a i na pececie. :)
Received on Mon Feb 21 13:05:22 2005

To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.8 : Mon 21 Feb 2005 - 13:51:25 MET