Re: Amd64 - jaka pamiec

Autor: Jolly Roger <spameromnie_at_wp.pl>
Data: Thu 17 Feb 2005 - 19:11:36 MET

Dnia Thu, 17 Feb 2005 18:03:09 +0100, Lopez napisał(a):

> Bez podnoszenia napiec procek kreci sie na 2330MHz i pamiec pracuje
> synchronicznie ale na standardowych ustawieniach Prime95 sie wyklada.
> Memtest86 natomiast nie wykazuje zadnych bledów. Kiedy przestawiam
> Prime'a aby zminimalizowal użycie pamieci i operowal tylko na cache, testuje
> bez problemu, temperatura wowczas siega 51 stopni.
> A chldzenie juz zmienilem wlasnie na Pentagrama FreeZone QC-80 CU.
Jeżeli Prime się wykłada, to znaczy że do końca stabilnie nie jest,
chociaż większych problemów możesz nie uświadczyć. Aby pamięci
działały z większą częstotliwością można im ppodwyższyć napięcie
(+0.2V) i zobaczyć jak wtedy sobie radzą. Niewykluczone, że Przy 2.3
GHz twój procesor będzie potrzebował nieco większe napięcie aby
działać stabilnie również w Prime. Jeszcze jedna możliwość wywalania
się Prime to zbyt mocno podkręcona szyna Hyper Transport. Nie wiem
jaki jest tam mnożnik dla tej szyny w twojej płycie, ale najlepiej
jest zjechać o oczko w dół.

> Ostatecznie bardziej zależy mi na zwiekszeniu wydajnosci i zachowaniu
> stabilnosci niz na samym osiągnięciu granicznej czestotliwosci procesora.
Tylko jest pytanie gdzie kończy się bezpieczny overclocking, a gdzie
zaczyna się już żyłowanie procesora. Na 2.3 GHz przekraczasz
częstotliwość nominalną o 15%, więc nie jest to mało. W sumie nawet
2.4 GHz nie powinno być tutaj problemem, ale ryzyko uwalenia proca
zawsze istnieje. Nikt ci nie powie gdzie jest częstotliwość graniczna
danego procesora, to trzeba samemu sprawdzić bo każdy egzemplarz
zachowuje się inaczej.

> procesor ma odblokowany mnożnik w zakresie 4-10 wiec zawsze moge
> mu troche odpuścić, a wole jednak zeby pamiec pracowala synchronicznie.
Pamięć w płytach dla A64 może pracować niesynchronicznie bez większych
stratach w wydajności, więc jeżeli chcesz dalej podkręcać na tych
pamięciach, to albo zwiększ na nich napięcie, albo puść pamięci
asynchronicznie.

> Przy okazji chce sprawdzic jaka jest jego granica i nie chce sie domyslac
> czy to faktycznie granica procesora, czy pamieci.
Na razie osiągnąłeś granicę podkręcania pamięci. Jak chcesz zbadać
granicę podkręcania proceasora, to ustaw odpowiedni dzielnik w biosie
dla pamięci i zmniejsz mnożnik szyny HT o oczko. Mnożnika procesora
nie ruszaj.

> Wczytalem sie w instrukcje i znalazlem tam jeszcze jeden feler. Otoż okazuje
> sie po obsadzeniu wszystkich bankow płyta nie jest wstanie obsłużyc pamieci
> z pełna predkoscia. Wg. producenta 3 moduly jednostronne moga pracowac
> max. w trybie DDR333 a dwustronne w trybie DDR200. ZTCW to pamieci
> w tym przypadku sa obslugiwane bezposrednio przez procesor, czyli plyta
> ani chipset nie powinna miec z tym nic wspolnego. Czy potrafi mi ktos to
> wyjasnic dlaczego tak jest.
Wina procesora (a raczej kontrolera pamięci w procesorze). Najnowsza
wersja ma rozwiązać ten problem.

> Co do konkretnych modułów znalazlem jeszcze cos takiego,
> te są stosunkowo tanie
> http://www.adata.com.tw/en/products-d-un-ddr533.htm
A-daty nie testowałem. Podobno są niezłe i są tane. Można je dostać na
allegro. Kingmaxa dostaniesz w sklepach za IMHO niską cenę. Nie wiem
jak adaty radzą sobie dualem i jak u niech z kompatybilnością (podobno
robione są na kościach samsunga). Geila i kingstona można sobie
darować - ich cena nie jest konkurencyjna do kingmaksa.

> Z gory dzieki z wszelkie uwagi i sugestie
> pozdrawiam
> Lopez
pozdr.