Re: Komp mi przyspieszyl

Autor: Jolly Roger <spameromnie_at_wp.pl>
Data: Wed 16 Feb 2005 - 11:28:12 MET

Dnia Tue, 15 Feb 2005 23:54:52 +0000, Michal Lukasik napisał(a):

> Nie jestem specem od grafiki i różnicę w wydajności między 16bit a 24
> mógłbym zrozumieć,
No tak - większa dokładność odwzorowania kolorów = niższa wydajność.

> ale (dużą) między 24 a 24+alpha?
kolor 32 bitowy i 24 bitowy to to samo (2^24 kolorów możliwych do
wyświetlenia, czyli ~16.7 mln). 32-bitowy kolor wbrew pozorom nie
potrafi odwzorować więcej kolorów niż w trybie 24-bitowym. Osiem
dodatkowych bitów stanowi tzw. kanał alfa, który umożliwia znacznie
szybsze przesyłanie obrazu. Dodatkowo kanał alfa może przekazywać
dodatkowe informacje o kolorach jak chociażby efekty specjalne koloru.
Tak to wygląda w teorii.

> W sumie to chętnie bym się przy okazji dowiedział czy bity alpha są
> wykorzystywane przez 'akceleratory 3D' i jeśli tak to jak mocno wpływają na
> wydajność (czy teoria sobie a praktyka sobie) - ktoś mnie uświadomi? Może
> jakiś link?
Linka nie zapodam, ale na logikę rzecz biorąc dzięki dodatkowym 8
bitom alpha wyświetlanie grafiki w kolorze 32bit powinno być szybsze.
O ile szybsze? Trudno to sprawdzić, bo w grach nie za bardzo można
wybrać kolor 24bit lub 32 bit - albo jest jeden albo drugi. Zysk
pewnie jest niewielki (pewnie poniżej 1%), ale zawsze to coś.