Re: (Nie)bezpieczny underclocking?

Autor: PiterS <pestach_at_DELETEpoczta.onet.pl>
Data: Tue 15 Feb 2005 - 22:15:24 MET

> Nie mylisz się. Jeśli obniżysz taktowanie PCI, nic się nie uszkodzi. Może co
> najwyżej wolniej pracować. Jeśli podniesiesz zegar PCI, wtedy niektóre
> elementy mogą nie działać prawidłowo. Mam HDD który przy zwiększonej
> częstotliwości PCI, potrafi się normalnie rozformatować. Poza obniżaniem
> FSB, możesz też obniżyć napięcie VCORE procesora. Przy zmniejszeniu
> taktowania procesora z 266 na 200MHz, można swobodnie obniżyć napięcie np z
> 1,65 na 1,55, może nawet na 1,50V. Znacznie obniży to temperaturę.
> Poeksperymentuj, obniżając megaherce czy wolty niczego nie uszkodzisz.

Jest tak jak to opisane powyżej. Najlepiej obniżać napięcie i testować pod
obciążeniem. Z obniżaniem częstotliwości może być różnie. Często słyszałem,
że podniesienie częstotliwości obniżało temperaturę w trybie idle (ale na
pewno nie w stresie). Wiąże się to z tym, że sam system wykorzystuje jakąś
moc procesora i ten musi tykać i coś robić. Jeżeli procesor nie jest
intensywnie wykorzystywany uruchamiane są instrukcje typu "Halt" które
przyczyniają się do obniżenia temperatury przez chwilowe wyłączanie
niektórych elementów procesora. Dawniej uruchamiane były tylko programowo,
w tej chwili chyba przez chipset płyty głównej. Podwyższenie częstotliwości
czasem powoduje, że system swoje zadania wykona szybciej, więcej czasu
spędza na odpoczynku i stąd spadek temperatury. Sam przetaktowując swojego
Bartona z 1833 na 2200 MHz zauważyłem wzrost temperatury w idle o 1 czy 2
stopnie. Na Pentagramie 92CU i 1800 obr (wtedy już go raczej nie słychać)
jest wtedy ok 38 stopni. W stresie mam max 5o stopni.
Zresztą sam ponad rok czasu pracowałem na Athlonie XP 1800+ przy napięciu
obniżonym o 0,1V. Parę razy się zawiesił przy pełnym obciążeniu ale wtedy
używałem kilkiletniego zasilacza 230W i ten chyba niezbyt stabilnie trzymał
napięcia (a obciążały go 2 dyski, 2 napędy optyczne, ATI 8500 i parę
urządzeń na PCI).

--
Epox EP-8KRA2+ + Barton 2500@3200 + 2 x 512 MB Twinmos PC3200
LCD Iiyama AS 4821DTBK + Hercules Radeon 9700 128 MB + SkyStar 2