Re: "ukladanie" twardziela

Autor: Eneuel Leszek <prosze_at_czytac.fontem.lucida.console9>
Data: Mon 10 Jan 2005 - 03:10:58 MET

"Michal Kawecki" hdesrc.3qf.ln@kwinto.prv

> Fdisk nie potrafi zakładać wielu partycji podstawowych,

Dzięki czemu nie dochodzi do smutnych błędów pod W9x czy DOSem. :)

> Fdisk nie potrafi operować na innych dyskach, niż pierwszy.

Potrafi. :) I pisałem o tym swego czasu. :)
(na przykład ,,sławne" fdisk /cmbr) :)

> I na koniec - fdisk nie wie, co to jest tzw. podpis dysku (nt-signature),
> który systemy nt-kowe powszechnie wykorzystują do oznaczania napędów
> dysków twardych, i przez tą niewiedzę po prostu go usuwa (po wykonaniu
> fdisk /mbr albo podczas instalacji dowolnego systemu z linii 9x).

> Ciekawe jest to, że można tę ułomność fdiska wykorzystać jako jego
> zaletę ;-), na przykład gdy faktycznie potrzebne jest nam usunięcie
> tegoż podpisu....

Zauważyłem, że i bez tego usunięcia WXP niekoniecznie się pogubi. :)
(ktoś tu kiedyś pisał, że skopiował partycję i WXP nie chciał ruszyć
do momentu skasowania tejże sygnaturki)

> Dlatego właśnie uważam fdisk za narzędzie przestarzałe. I choć
> niewątpliwie wielce zasłużył się w historii DOS i Windows, to najwyższy
> czas odejść już do lamusa....

Moim zdaniem fdisk człowiekiem nie jest i można spokojnie
go wyrzucić do tak zwanego śmietnika :) i nie zważać na
jego wcześniejsze zasługi. :) Moim zdaniem do WXP on się
nie nadaje w ogóle. :) (chyba, że do usunięcia tej
sygnaturki dysku i wpisania standardowego kodu w MBR)

E. :)