Re: "ukladanie" twardziela

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Mon 10 Jan 2005 - 00:12:43 MET

Użytkownik "Janusz Kornaga" <kornaga@wp.pl> napisał w wiadomości
news:crsaka$f1u$1@nemesis.news.tpi.pl
> Użytkownik "Michal Kawecki" <kkwinto@o2.px> napisał w wiadomości
>
> Co Ty tak ciągle na fdiska? Zrobił Ci coś złego? Ja uważam, że jest
> bardzo zasłużony, podejrzewam, że zdjął i założył więcej partycji niż
> wszystkie inne programy razem wzięte. Czy proste narzędzia są
> przestarzałe? Czy krojąc chleb używasz automatyczno-elektronicznej
> krajalnicy? Czy wkrecając śrubkę zawsze używasz elektrycznej
> wkrętarki a nigdy śrubokręta? Proste narzędzie, spełniajace swą rolę
> jest lepsze od narzędzia skomplikowanego wykonującego to samo.
> Pozdrawiam. Janusz.

Proste narzędzia, przeznaczone do współpracy z właściwym dla ich
możliwości systemem operacyjnym, masz w instalatorze Windows XP i na
płytce instalacyjnej (diskpart). Fdisk nie jest, nie był i nigdy nie
będzie narzędziem służącym do pracy z partycjami tego systemu, choć
oczywiście - godząc się z jego ułomnościami - w pewnym, ograniczonym,
stopniu można mu na to pozwolić. Fdisk nie zna ani dysków dynamicznych,
ani partycji NTFS, o FAT16 z klastrami 64kB nie wspominając. Fdisk nie
potrafi zakładać wielu partycji podstawowych, co jest zupełnie normalnym
sposobem podziału dysku w systemach nt-kowych. Fdisk nadpisuje
bootsektor i dane zapisane na usuwanej partycji, żeby inny ułomny
program - format.com - nie miał problemów z jej sformatowaniem. Fdisk
nie weryfikuje danych zapisanych w tabeli partycji z danymi zapisanymi w
bootsektorze partycji, co robi choćby Ranish PM. Fdisk nie potrafi
operować na innych dyskach, niż pierwszy. I na koniec - fdisk nie wie,
co to jest tzw. podpis dysku (nt-signature), który systemy nt-kowe
powszechnie wykorzystują do oznaczania napędów dysków twardych, i przez
tą niewiedzę po prostu go usuwa (po wykonaniu fdisk /mbr albo podczas
instalacji dowolnego systemu z linii 9x). Ciekawe jest to, że można tę
ułomność fdiska wykorzystać jako jego zaletę ;-), na przykład gdy
faktycznie potrzebne jest nam usunięcie tegoż podpisu....

Dlatego właśnie uważam fdisk za narzędzie przestarzałe. I choć
niewątpliwie wielce zasłużył się w historii DOS i Windows, to najwyższy
czas odejść już do lamusa....

/odpowiadając zmień px na pl/