Re: Czy najtanszy UPS starczy?

Autor: Michal Bien <mbien_at_wywalto.uw.edu.pl>
Data: Sun 09 Jan 2005 - 12:52:09 MET

Brzezi <usunto.brzezi@enter.net.pl> wrote:

> Postanowilem sobie sprawic UPSa, jego wykozystanie to jedynie
> zabezpieczenie przed chwilowymi zanikami pradu, tzn gdy wylaczaja prad
> np.na pol sekundy, no ale komp sie wtedy mimo wszystko restartuje,

            Witaj w klubie :/
Ze tez nikt nie pogoni tego talatajstwa z energetyki. To dosc powszechne
zjawisko w PL, w cywilizowanym kraju nie do pomyslenia - zabojcze dla
elektorniki, ktorej coraz wiecej w domu jest wlaczone caly czas co najmniej
na standby. W koncu za cos placi sie te olaty przesylowe, wbonamenty itp.
[spojrzalem na rachunek za ostatni misiac - 285 zl - komputery jednak sporo
ciagna, z tego ~60-70% za oplate przesylowa i abonamenty, opl. stale itp.
badziewia]. Tymczasem jakosc zasilania jest na poziomie 3 swiata. Jak widac
energetyka jest bardziej zajeta usadzaniem ludzi z SLD na 10lat na
synekurach :/

> Z uwagi na moje skromne wymagania zastanawiam sie nad najtanszymi UPSami:
> ACTIVE POWER 400VA - 165zl
> ACTIVE POWER 600VA - 184zl
> LESTAR MD-400 - 194zl
>
> czy do tego co potrzebuje wystarczy jak wybiore NAJTANSZY UPS? na co
> zwrocic uwage?

            Do desktopa? Bierz co najmniej tego Active Powera'a 600VA albo jak
nie potrzeba Ci 3 gniazd np QComa. Nie oplaca sie oszczedzac 20 zl, spora
roznica rzedu 150-200 zl jest dopiero przy modelu 800VA [co ciekawe z taka
sama elektronika, z aproxymowana praca bateryjna, lepsze modele sa od
1000VA w gore].
            Co do podstawowego pytania - ponizej 600VA nie ma sensu brac do
dekstopa bo prawdopodobnie nie zadziala. Nawet najtansze UPSy maja teraz
zabezpieczenie przd przeciazeniem, 400VA [~200W] nie uciagnie wspolczesnego
rozbudowanego desktopa z monitorem CRT -> bardzo prawdopodobne ze zadziala
zabezpieczenie przed przeciazeniem i UPS sie wylaczy jakby go wcale nie
bylo ->bedzie dzialal jak ttoche lepsza listwa filtrujaca.

> i jeszcze taka sprawa, upsy maja interfejs szeregowy do monitorowania ich
> stanu, czy nie bedzie problemu z monitorowaniem tego z poziomu linuksa? czy
> wszystkie upsy sa z tym kompatybilne?

        Nie sa. Z jedymi jest lepiej, z inymi gorzej jesli chodzi o zarzadzanie
- zalezy jak sie producent stara.Ale koniecznie bierz zarzadzalny - nawet tanie
UPSy juz to automatyczne bezpieczne zamkniecie systemu to dobra rzecz.

--
Epox 8RDA3I; AXP TBB0 1900 MHz 400/400; 512MB PC3200 Infineon; TTC-D5TB/4TC
SamsungSM750P; R9550 400/500; SkyStar 2.6C; SBLive1024 & Hitachi CXW700/E85