Re: monitor lcd 19" z czasem 16 ms ?

Autor: Wojciech Michalczuk <wmichal_at_nie.spamuj.gazeta.pl>
Data: Sat 29 Jan 2005 - 19:20:35 MET

Niejaki/a Witold Romaniak w wiadomości <news:ctgh69$5io$1@news.onet.pl>
stwierdził(a) jakoby:

> Jestem swiadom, ze TN to tania technologia i dlatego tanie lcd 15" maja
> najczesciej matryce tn i dzieki temu niski czas reakcji. 70% mojego czasu
> pracy z komputerem to praca z tekstem, 15% -- gry, 15% -- filmy.

Po kolei. Mamy generalnie 3 typy matryc.
TN - mały czas reakcji - i to jest jedyna zaleta. Wąskie kąty widzenia,
słabe kolory.

*VA (MVA, PVA itp.) - Dobre kolory, szerokie kąty widzenia. Czas reakcji -
niestety, jest wysoki, a do gorsza, nierównomierny (w panelu klasy 25ms
niektóre przejścia moga mieć nawet powyżej 80ms).

IPS lub S-IPS - dobre kąty widzenia, dobre kolory, czas reakcji może nie aż
taki krótki (25ms), ale za to w miarę równomierny.

Ja panelu LCD jeszcze nie posiadam, ale przymierzam się do czegoś na
(S)IPS. Słysząc opinie ludzi, gry na takiej matrycy może i trochę smużą,
czasem jest to wręcz niezauważalne, ale jest to do przyzwyczajenia się. Ale
ja na komputerze gram mało, a dużą wagę przykładam do poprawności
kolorów... Dla każdego coś innego. Decyzja należy do Ciebie :)

To jest wszystko teoria. W praktyce bywa jak to bywa. Najlepiej pójść i
własnymi ślepiami w sklepie zorganizować test. Test niestety musi być
przeprowadzony w sklepie w którym można ustawić testowany panel tak jak
należy (tak, wszystkie panele na 100% jasności wyglądają cacy, ale mając
tak ustawiony panel przed sobą po godzinie wypadną Ci oczy :>). Centra typu
MediaMarkt sprawdzają się słabo, gdyż monitory popodłączane są do
rozdzielaczy (nieostre), oświetlenie jest jasne (jasność 100% wydawać się
będzie akurat)...

> Chce 19" bo nie mam za dobrego wzroku i zalezy mi na duzych w miare
> literkach.

Musisz zdawać sobie sprawę z kilku rzeczy.
Po pierwsze - praca na LCD w nienatywnej rozdzielczości (1280x1024 dla 19")
nie ma sensu.
Po drugie - wielkość czcionek jest mniej więcej taka sama na 15" i na 19"
LCD, i mniej więcej podobna do 1024x768 na 17" LCD.

--
Jest to moje zdanie i ja je całkowicie podzielam.      (c) Henri Monnier
      \\|||//