Winfast TV 2000 XP Expert - wykryte i rozwiązane problemy, błędy, konfiguracja, itp.

Autor: ViViD <vividi[nospam>
Data: Sun 02 Jan 2005 - 09:30:33 MET

Witam!

    Niedawno zakupiłem tuner jwt i od tego czasu zaczęły się mniejsze lub
większe problemy. Moje zmagania z kartą postanowiłem opisać w czymś w
rodzaju tutoriala, który jest w przejrzystej formie z grafikami i plikami do
sciągnięcia umieszczony na stronie:

    http://dominik.bebto.com

   Jeżeli z jakiegoś powodu zmagasz się z konfiguracją tej karty, a problemy
są podobne do moich, być może ten opis ci pomoże. Ja również nadal
potrzebuję pomocy, gdyż nie wszystko rozwiązałem, co mnie nurtowało.

   Dla tych, którzy z jakiegoś powodu nie chcą wejść na powyższą stronę
poniżej przedstawiam samą, nieco zmienioną i okrojoną kopię tekstu na niej
zamieszczonego.

   Jeżeli widzicie jakieś nieprawidlowości, bśdź macie pytania, sugestie,
chcecie mi pomóc rozwiązać problem niewykrywania urzadzenia (w opisie),
bardzo chętnie przeczytam każdy post.

------------------
Konfiguracja, wykryte błędy i rozwiązane problemy z kartą Leadtek Winfast TV
2000 XP Expert
------------------

    Poniżej przedstawiam moje wnioski i spostrzeżenia, które uzyskałem
podczas zmagań z poprawną konfiguracją mojego tunera Leadtek Winfast TV 2000
XP Expert.

    Tuner kupiłem 23 grudnia 2004 roku. Podaję tą datę w celu wskazania
nowości, które firma Leadtek dodała do tego modelu w stosunku do jego
początkowych wersji.

    Na grupach dyskusyjnych pl.comp.pecet i pl.comp.multimedia pojawiały się
opinie o braku możliwości podglądu stopklatek wszystkich kanałów. Tak było
we wcześniejszych wersjach tej karty TV. W karcie, którą zakupiłem taka
mozliwość istnieje.

    Po poprawnym zainstalowaniu sterowników z płyty i uruchomieniu programu
Winfast FM, wyskoczył mi następujący komunikat "Cannot open Recording
Device!". Po kliknięciu OK, program wydawał sie działać dobrze, jednak, po
wejściu w konfigurację, w komórkach urządzenia audio i ustawień kompesji
nagrywanego dźwięku z radia brakowało jakichkoliek możliwości wyboru. Przy
próbie wyboru formatu kompresji (Compression Format) innego niż PCM, program
wyrzucał błąd i się zamykał. Spróbowałem jednak przeskanować kanały radiowe.
Wszystkie kanały program znalazł prawidłowo i było poprawnie je słychać w
głośnikach w stereo. Pojawiło się również zjawisko zbyt dużego natężenia
niskich tonów, takie jak opisywano często na grupach. Zjawisko to
występowało również w przypadku tunera TV. Fakt ten oraz brak możliwości
nagrywania w FM skłonił mnie do ściągnięcia najnowszej wersji oprogramowania
i sterowników ze strony producenta.

    Poniżej przedstawiam spis plików które leżą na serwerze Leadtek'a.
Przeczytaj uważnie opisy, żebyś stwierdził, które z nich mogą ci się
przydać. Najważniejsze z nich (niezbędne) to 4. i 7.

Na dzień dzisiejszy można tam znaleźć takie oto pliki:

1. Instrukcja aktualizacji sterowników (angielski, chiński):
ftp://203.66.138.20/tv_tuner/TV2000XP/Instructions/040604/TV_040604_driver_update.pdf
[253KB]

2. Instrukcja obsługi funkcji Time-Shifting (angielski, chiński):
ftp://203.66.138.20/tv_tuner/TV2000XP/Manual/020716/Time-Shifting_E+C.pdf
[2,29MB]

3. Broszura reklamowa wraz z parametrami karty (angielski):
ftp://203.66.138.20/tv_tuner/tv2000xp_expert/winfast_tv2000xp_expert.pdf
[990KB]

4. Najnowsze sterowniki dla systemów Windows 98/ME/2000/XP:
ftp://203.66.138.20/tv_tuner/tv2000xp_expert/driver/041129/all_drv_88X_41124.zip
[140KB]

5. Skrócony przewodnik instalacji karty, sterowników i oprogramowania
(polski):
ftp://203.66.138.20/tv_tuner/TV_Card_Manual/040128/6606-6621_Polish_W0500866.pdf
[176KB]

6. Board Layout, czyli różne sposoby podłączania karty i urządzeń
zewnętrznych (angielski):
ftp://203.66.138.20/tv_tuner/TV_Card_Manual/040128/board_layout.pdf [897KB]

7. Najnowsze oprogramowanie dedykowane dla karty Leadtek WinFast TV USB II,
jednak polecam je także dla Leadtek Winfast TV 2000 XP Expert ze względu na
dobrą jakość dźwięku (różnic w funkcjonalności i wyglądzie nie zauważyłem):
(angielski, niemiecki, francuski, hiszpański, chiński, japoński, koreański)
ftp://203.66.138.20/tv_tuner/TV_USB_II/AP/041124/ALL_WinFastPVR_41124.exe
[21,1MB]

8. Najnowsze oprogramowanie dedykowane dla karty Leadtek Winfast TV 2000 XP
Expert (nie polecam, ze względu na niedopracowaną obsługę dźwięku - patrz
link wyżej):
(angielski, niemiecki, francuski, hiszpański, chiński, japoński, koreański)
ftp://203.66.138.20/tv_tuner/WinFast_PVR/application/041229/ALL_WinFastPVR_41229.exe
[21,2MB]

9. Podręcznik pakietu oprogramowania Winfast PVR (polski):
ftp://203.66.138.20/tv_tuner/WinFast_PVR/manual/040607/WinFastPVR_W0500906_polish.zip
[28,6MB]

10. Wpis rejestru (patch) ustawiający poprawne rozpoznawanie kodeka WMP 9.0
Microsoft UYVY Video Decompressor (przydatne gdy występuje problem z plikiem
msyuv.dll - można kliknąć bez względu na to, czy ma się ten problem czy
nie):
ftp://203.66.138.20/tv_tuner/WinFast_PVR/winfast_tv2000_yuy2_patch.reg
[142B]

11. hmmm, a pojęcia nie mam co to za poprawka do WinFast PVR (może ktoś
wie?):
ftp://203.66.138.20/tv_tuner/WinFast_PVR/patch_file/UPatch.zip [990KB]

    Po zainstalowaniu 7. zjawisko zbyt dużego natężenia niskich tonów w TV i
FM ustąpiło i pojawi się piękny krystaliczny dźwięk :). Jednak błąd
wykrywania urządzenia audio przy uruchamianiu Winfast FM ("Cannot open
Recording Device!") nadal się pojawiał i po dziś dzień nie wiem jak to
rozwiązać. W necie znalazłem coś na ten temat na jednym Forum dyskusyjnym,
jednak nie bardzo władam włoskim (chyba) ;) Jeśli ktoś byłby tak miły i to
przetłumaczył na polski, byłbym bardzo wdzięczny, zwłaszcza interesowałby
mnie fragment:

[cytat]
{ http://forum.softpedia.com/lofiversion/index.php/t21162.html }

sigxcpu - Jan 27 2004, 16:46

daca le-ai instalat manual pentru ca nu iti detecta singur dupa device id in
.inf file si ai dat cu manual search for drivers, eu am dreptate.
daca toopeu are exact aceeasi problema, dar alta cauza, atunci s-ar putea sa
ma insel.
Oricum, iti spun cu siguranta ca leadtek winfast 2000 xp deluxe (eu am
expert, tata are deluxe) si-a corupt eeprom-ul cu device id-ul (normal este
ceva cu 6606 si acum este af45....). este un numar long pe 4 bytes. eh,
problema este ca nu mai face matching cu driverele, pvr-ul nu mai merge
pentru ca se uita EXACT dupa id-ul ala etc.
solutia?
modificat .inf-ul manual pentru noul device (subsys) id si patched
.exe-urile de la pvr cu noul id
merge ok
am explicat astea ca sa ramana aici, in arhiva.

[/cytat]

{mój e-mail poniżej}

    Następnie uruchomiłem Winfast PVR i przeszedłem do okienka konfiguracji,
aby przeskanować i ustawić kanały TV. Jako, że korzystam z UPC w Gdańsku w
TV Source wybrałem "Cable". Jeśli chodzi o pole "Area" ustawienia dotyczące
Polski są trzy: "Poland (PAL B/D)", "Poland (PAL D)", "Poland (SECAM)".

Każde z nich posiada wstępnie ustawionych 115 różnych częstotliwości. Żaden
z powyższych profili nie ma zaprogramowanych wszystkich kanałów
(częstotliwości), które moja kablówka ma w ofercie.

- "Poland (PAL B/D)" - wykrywa system dźwięku A2-DK, dzięki któremu na pewno
nie uzyskamy fonii STEREO (znalazło mi 46/58 kanałów)
- "Poland (PAL D)" - wykrywa system dźwięku NICAM, który jest obecnie
stosowanym systemem fonii STEREO w Polsce (znalazło tyle samo co wyżej)
- "Poland (SECAM)" - jak to SECAM, po co to dla Polski, to nie wiem, no
chyba, że ktoś lubi nieco inne kolorki scen ;), wykrywa system dźwięku
NICAM.

Najbardziej odpowiadającym ustawieniem jest "Poland (PAL D)", jednak szkoda
mi było tych 12 kanałów, za które płacę, a których miałbym nie mieć. W
związku z tym postanowiłem skorzystać z opcji "Adaptive Channel Scanning",
zaznaczyłem także opcję "Auto Fine Tune" i rozpocząłem skanowanie. Znalazło
mi wszystkie kanały, prócz 5 kodowanych - zawsze ich częstotliwości można
sobie dopisać, u mnie:

Canal+ Biały [ 111.25 MHz ]
Canal+ Żółty [ 295.25 MHz ]
Canal+ Niebieski [ 567.25 MHz ]
HBO [ 127.25 MHz ]
HBO 2 [ 575.25 MHz ]

W ten sposób można uzyskać wszystkie kanały dostępne w kablu. Pojawia się
jednak jeszcze jeden mankament. Do wszystkich tak znalezionych programów
jest przypisany system A2-DK, a nie NICAM! Aktualnie używany system dźwięku
można sprawdzić naciskając F10, gdy jest się w trybie oglądania TV.

Nasuwa się pytanie, jak uzyskać wszystkie dostępne programy i to w systemie
NICAM?

Odpowiedź na to pytanie leży w profilu "Poland (PAL D)".
Spisujemy wszystkie znalezione częstotliwości w trybie Adaptive Channel
Scanning, a następnie skanujemy wybierając profil "Poland (PAL D)",
porównujemy częstotliwości tego profilu ze wcześniej spisanymi i dopisujemy
nowe lub modyfikujemy stare, można też usunąć niepotrzebne (przyciski Add,
Edit, Delete).

OK. No to mamy full wypas programów w NICAM'ie, ale czy rzeczywiście kanały,
które nadają dźwięk w systemie STEREO NICAM są rzeczywiście stereofoniczne?
Moje obserwacje wskazują na to, że tak nie jest! Mimo wykrywania systemu
NICAM po naciśnięciu F10 na danym programie, który powinien nadawać w
stereo, pokazuje się MONO, nawet po zmuszeniu programu do trybu stereo
(klawisz S na klawiaturze), fonia jest monofoniczna.
Skąd mam taką pewność? A no stąd, że po porównaniu widma natężenia i
częstotliwości obu kanałów dźwięku, żadnej różnicy pomiędzy nimi nie ma.
Fakt ten został sprawdzony dla następujących programów, które powinny
nadawać sygnał STEREO NICAM: TVP1, TVP2, Polsat, TVN, TVN 7, TV Polonia,
Viva, Viva Plus, MTV, MTV Classic, Mezzo, BBC World.
Nie ma tu mowy o subiektywnej ocenie dźwięku na podstawie odsłuchu, jak to
robią inni, twierdząc przy tym, że słyszą stereo.

W tym miejscu, jeśli to czytasz i twierdzisz, że Twoja karta wykrywa sygnał
STEREO (nie ważne czy to pokazuje, czy nie - ważny jest odsłuch) to bardzo
prosiłbym Cię o nagranie fragmentu z tej karty i przesłanie mi do analizy. W
ten sposób mogę rozwiać Twoje wątpliwości raz na zawsze i sam się przekonać,
że brak STEREO u mnie leży po stronie mojej karty, bądź konfiguracji, a nie
samego modelu w ogóle. Pisz na adres vivid_mp[nospam]@go2.pl (wytnij
[nospam] )

Zamieszczam także do ściągnięcia nowe tabele częstotliwości TV i FM dla
UPC-Gdańsk (być może nie tylko) wraz z ustawionymi nazwami programów i
stacji radiowych. Archiwum dodatkowo zawiera kilka profili kolorów z jakich
korzystam.

--
Pozdrawiam
ViViD