Re: Freezone QC80 Cu + P4 3 GHz 0.13 - uff jak gor?co! ;-(

Autor: arepo <tenent_at_poczta.onet.pl>
Data: Wed 10 Nov 2004 - 01:35:27 MET

"Mariusz" <mkwytnijto@popnet.pl> wrote in message news:<cmql2m$so1$1@atlantis.news.tpi.pl>...
> Za?o?y?em Freezona QC80 Cu aby wyciszy? mój komp z P4 3 GHz 512/800 ale
> nast?pi? ma?y ZONK!!!
> Poprzednio mia?em wiatrak BOX ale od prescota z miedzianym rdzeniem i maks
> temp to 55 stopni a na tym QC80 i obrotach 1600 otrzyma?em po chwili 3d
> marka 03 62 stopnie!! Czy to normalne? Czy temperatura nie jest za wysoka? W
> dodatku zwi?kszenie obrotów wentyla nie wp?ywa zbytnio na jej obni?enie -
> listki s? ca?y czas najwy?ej ciep?e, a mimo to proc si? grzeje - czy te typy
> tak maj?, czy z?y monta? (??)? Co? zaczynam podejrzewa?, ?e Ci co mówi?, ?e
> [...]

Czytaj?c Twoj? wypowied? postanowi?em Ci? nieco podnie?? na duchu. Oto
moja historia z wentylatorem pentagram freezone QC80 AlCu .Co prawda
sprawa dotyczy AMD ale wnioski mog? Ci? równie? zainteresowa?.

Na wst?pnie podam co dobija?em :
AMD 2500+ Barton ; ABIT NF7-S nForce2; 512 MB DDR 333 MHz; Chieftec
HPC-360-302DF

Stwierdzi?em, i? nasta? czas na podkr?cenie mojego Athlona XP 2500+ na
3200+. Robi?em to ju? na zwyk?ym wentylatorku boxowym, ale procek
grza? si? do jaki? 58 stopni przy ?rednim obci??eniu (przy nieco
zmniejszonych obrotach do oko?o 2900 rpm, wy?szych warto?ci nie jestem
w stanie wytrzyma? nerwowo). Postanowi?em kupi? co? jak mi si?
wydawa?o niby lepszego. Pad?o na pentagrama QC80 AlCu. I tu zacz??a
si? moja droga przez m?k?, cho? nic na to nie zapowiada?o. Testy w
prasie, dobre (np.: expert), w sieci dobre (cho?by na stronie
www.twojepc.pl), komentarze w sklepach internetowych dobre wiec mo?na
kupowa?. No i jak postanowi?em tak zrobi?em.

Na socket A zak?ada si? specjaln? ramk?, do której z 2 stron przykr?ca
si? ?ruby. Pomy?la?em, ?e banalniejszego monta?u ju? by? nie mo?e.
Pierwsze obawy pojawi?y si? ju? jednak przy przykr?caniu ?rub.
Dokr?ca?em mniej wi?cej na zmian? ?rub? praw? i lew? i a? do wi?kszego
oporu . Wydaje si?, ?e wszystko OK. Odpalenie sprz?tu na 2500 MHz,
pr?dko?? wentylatora max., uruchamiam program do monitoringu
temperatury i ju? widz?, ?e co? nie tak. Temperatura ro?nie bardzo
szybko i zatrzymuje si? kilku minutach na uwaga ....... 65 stopniach
!!!, przy praktycznie zerowym obci??eniu. Szybko wy??czam sprz?t,
chwilowa konsternacja i wniosek, ?e za s?abo dokr?ci?em ?ruby.
Odkr?cam ca?y wentylator i widz?, ?e ?lad po j?drze procesora jest
wyra?nie odci?ni?ty na pa?cie na radiatorze wi?c rdze? chyba dotyka?
do radiatora, my?le sobie, co jest kurde ?. Smaruj? wszystko jeszcze
raz i znowu zabieram si? za dokr?canie, tym razem poszed?em na ca?o??,
dokr?ci?em ?ruby do oporu. Odpalenie, jest lepiej, ale i tak kicha!,
temperatura oscyluje w granicach 60 stopni przy ?adnym obci??eniu
(gdzie te 35 stopni jakie uzyska? ten sam procesor i ten sam
wentylatorem w te?cie ?, dodam, ?e obudowa jest dobrze wentylowana).
Po podkr?ceniu procka na 3200 winda w ogóle nie startuje &#8211;
pojawia si? niebieski screen i zwiecha, totalna klapa. Listki
radiatora ledwo ciep?e, tak jakby nie przenosi?y ciep?a, spraw?
monta?u ponawiam, ?ruby zosta?y tak dokr?cone, ?e jak si? potem
okaza?o straci?em naro?nik rdzenia procesora !!!. Po odkryciu sprawy
prawie dosta?em zawa?u (na szcz??cie procesor dalej dzia?a),
stwierdzi?em, ?e takiego gówna to ja jeszcze w ?yciu nie widzia?em.
Schowa?em nowy zakup do opakowania i pogodzi?em si? z faktem, ?e
wywali?em w b?oto 74 z?ote.

Oto kilka spostrze?e? i wniosków.

My?l?, ?e problem na 90% tkwi w sposobie monta?u, rdze? procka nie
mo?e dok?adnie przylega? do radiatora o czym ?wiadcz? uzyskiwane
wyniki. Niestety poprawny monta? przynajmniej u mnie jest niemo?liwy
!. Musia?bym wyj?? z obudowy ca?? p?yt? i obejrze? wszystko od
wszystkich boków czego oczywi?cie nie zrobi?. Zreszt? nie b?d? wi?cej
próbowa?, gdy? grozi to trwa?ym uszkodzeniem procesora. Nie wida? aby
radiator by? ?le wyszlifowany, wi?c podejrzenie pada na mocowanie,
które nie pozwala dobrze docisn?? si? radiatorowi. . A mo?e oboje
trafili?my na nie przewodz?c? ciep?a miedz hi, hi. To oczywi?cie ?art.
Zreszt? z tego co widz? pojawia si? coraz wi?cej opinii, i? te
wentylatory te s? zupe?nie nieprzewidywalne a uzyskiwane wyniki
skraje, niestety nie ?wiadczy to dobrze o tym sprz?cie. Pozdrawiam.