Re: lcd czy crt

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Sun 07 Nov 2004 - 22:47:18 MET

Użytkownik "Mr.FX" <mrfx@wla.pl> napisał w wiadomości
news:cmm00q$kk5$1@83.238.47.100

> Opowieści o szkodliwości dla wzroku są jak miejskie legendy o czarnej
> wołdze czy pannie młodej w wentylatorze. Każdy o tym słyszał, a
> badania wskazują coś zupełnie innego. Nie można traktować
> dzisiejszych CRT
> tak jak tych z przed 20 lat. Wzrok się psuje tak samo od czytania
> papierowych książek i można go sobie bardziej popsuć od nieumiejętnego
> posługiwania się niż parametrów monitorów. Jeśli ktoś umie odrywać
> czasem wzrok, spojrzeć w dal przez okno i patrzy na monitor tam gdzie
> trzeba a nie wpatruje się w niego przewracając oczami to ma większe
> [...]

A więc twierdzisz, że monitory LCD w podobny sposób niszczą oczy co CRT?
Hmmm... popatrzmy w Internet. To wszystko poniżej to są cytaty dotyczące
szkodliwego oddziaływania monitorów CRT na ludzki organizm. Nie ma
praktycznie takiego oddziaływania w przypadku LCD. Różnica między nimi w
świetle tych cytatów jest więc wystarczająco wyraźna i szkoda nawet nad
tym deliberować.

"Prawie co druga osoba długotrwale pracująca przy komputerze - skarży
się na tzw. "suche oko" objawiajace się zaczerwienieniem i pieczeniem
oczu. Nieobojętna dla powstania tej dolegliwosci jest niekorzystna
jonizacja powietrza, jak też promieniowanie monitora - cieplne,
elektrostatyczne, elektromagnetyczne, nadfioletowe, a w starszych typach
monitorów w niewielkim stopniu rentgenowskie."

"W suchym, zjonizowanym powietrzu nie zraszane łzami oczy szybciej tracą
wilgotność. To przyśpiesza degenerację i starzenie się gruczołów
łzowych - wywołane też promieniowaniem monitora. W efekcie brakuje nam
niezbędnego fizjologicznego łzawienia i cierpimy na chroniczne zapalenie
spojówek."

"Niedocenianym zagrożeniem dla użytkowników komputerów jest wpływ
dodatniego naładowania ekranu, czyli tzw, promieniowanie
elektrostatyczne. Potencjał elektrostatyczny przyciąga bowiem do ekranu
nie tylko kurz ale i ujemne jony tlenu. Prowadzi to do zachwiania
równowagi jonowej organizmu i sprzyja schorzeniom dróg oddechowych i
alergiom."

"Powinniśmy też wiedzieć, że zapalenie spojówek może być wywołane tylko
tym, że obiekt na który patrzymy znajduje się zbyt blisko przez długi
okres czasu. Może też być wywołane przez toksyczny kurz, który przylepia
się do ekranów lub filtrów, a jest jednym z najgroźniejszych alergenów.
Spowodowane tym kurzem długotrwałe alergiczne podrażnienie oczu, a w
ostrzejszych stanach opuchnięcie powiek- to objawy szczególnie
niebezpieczne dla oczu wpatrującego się w komputer"

"Jakkolwiek bezpośredni wpływ poszczególnych typów promieniowania
elektromagnetycznego na nasz organizm jest niewielki, to nie możemy
zapomnieć o takim jego działaniu jak jonizacja powietrza. Powietrze
posiada naturalną jonizację, która jest niszczona przez promieniowanie
monitora. Pole elektromagnetyczne powoduje ponadto polaryzację
przestrzeni pomiędzy monitorem, a użytkownikiem. W wyniku tego twarz
człowieka przyciąga tak samo cząsteczki kurzu jak monitor, wywołując
niejednokrotnie reakcje alergiczne i podrażnienie oczu. Stąd właśnie
bierze się konieczność wietrzenia pomieszczenia komputerowego, a
dodatkowo ograniczyć to zjawisko może też stosowanie monitorowych
filtrów antyodblaskowych, które ograniczają pole szkodliwego działania
promieniowania elektromagnetycznego."

I dodatkowo:

"Monitory LCD (Liquid Crystal Display) wśród wielu użytkowników cieszą
się znacznie lepszą opinią niż ich kineskopowi krewniacy - CRT (Cathode
Ray Tube). Trudno się temu dziwić, wszak panele ciekłokrystaliczne
wyświetlają obraz o większej jasności (min. 250 cd/m2 w stosunku do ok.
170-190 cd/m2 dla urządzeń CRT), z lepszym kontrastem (min. 1:300 w
porównaniu do 1:80) oraz brakiem efektu migotania obrazu."

/odpowiadając zmień px na pl/