Re: wytrzymało¶ć dysku twardego

Autor: żuko / Shark von Cygnus <shark>
Data: Mon 01 Nov 2004 - 11:13:04 MET

On Mon, 1 Nov 2004 10:00:26 +0100, "Wojtek" <wniedzie@interia.pl>
wrote:

>W związku z tuningiem interesuje mnie jak wygląda wytrzymałość dysku
>twardego podczas pracy w nietypowych pozycjach (na boku lub odwróconego).
>Kiedyś czytałem, że zamontowanie dysku w pozycji pionowej obniża jego
>trwałość o 25%, a odwrócenie - o 50%. Ale to było parę lat temu. Może teraz
>to wygląda troche lepiej?
>Z drugiej strony miałem do czynienia z tablet pc, gdzie dysk umieszczony za
>ekranem niejednokrotnie pracował prawie w pione (praca za biurkiem).

Wiesz, ja zawsze miałem w głowie, że dysk odwrócony może pracować, ale
na boku to już nie. Ale ostatnio zobaczyłem komputery Compaqa, gdzie
dyski były właśnie na boku mocowane. No i tak pomyślałem sobie, że
skoro taki Compaq w swoich desktopach mocował dyski na boku, no to
chyba jednak aż tak bardzo im to nie szkodzi.

Natomiast słyszałem jeszcze jednen argument. Że dysk może pracować w
dowolnej pozycji, ale jak już się do niej "przyzwyczai", tzn. łożyska
się wyrobią, to lepiej tej pozycji nie zmieniać. Osobiście mnie to
przekonuje, ale to tak tylko IMHO.

--
żuko / Shark von Cygnus
e-mail: shark maupa post.pl