Re: akcleracja 2d - teoria

Autor: szpon <szpon_at_nospam.gazeta.pl>
Data: Fri 29 Oct 2004 - 15:35:41 MET DST

xaliemorph wrote:
> [...]
> możliwości drzemiące w pakiecie i pewnego poprawienia jakości za
> pomocą kombinacji filtrów. Jednakże opcje te wymagają sporej mocy
> procesora, przez co nie mogę tego uświadczyć w pełni. I tu wyłania
> się me pytanie. Czy istniałaby teoretycznie możliwość wbudowania w
> karty graficzne akceleracji 2d, dzięki której moglibyśmy uzywac mocy
> drzemiącej w karcie graficznej, by wyostrzyć film, zastosować
> deinterlace, zwiększyć rodzielczość, może i nawet zdeblokować film.
> No i tu kolejne pytanie (pewnie retoryczne) jeśli byłoby to możliwe

Większość kart graficznych wspiera podstawowe metody dekompresji obrazu. Np.
taki Radeon potrafi sprzętowo zmieniać rozmiar, regulować rozmycie /
wyostrzenie obrazu (przy pomocy nakładki), obrót itp. Wszystko zależy od
tego jaką masz kartę graficzną - a tego nam nie napisałeś. Zresztą karta
graficzna może zajmować się sprzętową dekompresją jedynie ustandaryzowanych
formatów (np. DVD MPEG2 - sprzętową dekompresję posiadają wszystkie Radeony
od 8500 i nowsze GeForce nie-MX) - dlatego żaden producent nie bawi się w
integrowanie układów do sprzętowej dekompresji XVid, DivX i ich setek
odmian, wersji etc. Po prostu te formaty zmieniają się na tyle szybko, że
taniej jest kupić mocniejszy procesor, który zajmie się softwareową
dekompresją, niż kartę graficzną o odpowiednich sprzętowych możliwościach.
Co do możliwości 3D: kiedyś było kilka programów, które umożliwiały
odtwarzanie filmów przy użyciu sprzętowo akcelerowanych trybów 3D kart
graficznych (a więc z możliwością sprzętowego rozmazywania, wyostrzania,
filtrowania obrazu wysokiej jakości i innych efektów). Nie wiem czy nadal są
one dostępne, ale może warto by było poszukać...