Re: 80 GB - Maxtor, WD czy Seagate?

Autor: BSpider <peterbls_IhateSPAM_at_o2.pl>
Data: Mon 18 Oct 2004 - 19:37:09 MET DST

Użytkownik "Sniper" <sniper10000@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:1f1t9jrwxmo9a$.dlg@powered.by.sniper...

> [...]
> masz możliwości porównania go z innymi napędami. Ja mam w domu
> łącznie 9 dysków w trzech różnych komputerach; brałem kiedyś z pracy
> kilka DiamondMax-ów (różne modele) do porównania głośności -
> niestety, są zdecydowanie głośniejsze nawet od Barracudy 7200.7,
> która do cichych nie należy. Jedynym dyskiem, o jakim mógłbym
> powiedzieć, że jest niesłyszalny (choć to też za dużo powiedziane)
> jest Barracuda ATA IV i nowe Hitachi. A te Maxtory trzymają poziom
> zbliżony do nowych dysków WD (nie mówię o tych, którym świszczą

Owszem mam możliwość porównania z większą ilością dysków starych i nowych
(Maxtor, Seagate, WD, Samsung, IBM, Conner). Wcale nie twierdzę że akurat
Maxtory są najlepsze i specjalnie ciche. Samsungi też są ok :).
Najgłośniejsze są chyba WD Caviary (nawet w trybie AAM na quiet). Co
ciekawe, dzisiaj odnisłem wrażenie że stary Conner 420MB pracuje ciszej niż
60GB-owy WD 600AB.

> To jaki jest sens kupowania dysków 7200 obr. żeby przestawiać je w
> tryb cichej (wolniejszej) pracy. Przecież można jeszcze kupić
> cichutkie dyski 5400 obr.

Bez przesady. Różnica w wydajności dla ustawienia AAM na 0xff (maximum
performance) i 0x80 (quiet) jest praktycznie niezauważalna dla przeciętnego
użytkownika. Proponuję spróbować różnych ustawień i przetestować szybkość
dysku i jego temperaturę. Przy okazji warto sprawdizć czy tak chwalone nowe
Hitachi nie ma fabrycznie ustawione AAM na quiet :).

> To chyba jakimś tornadem chłodzisz te dyski. U mnie wszystkie dyski
> siedzą w koszach chłodzonych dwoma wentylami Zalman ZM-F2 (92mm) i w
> takich warunkach temp. tych Maxtorów w trybie IDLE wynosiła ok. 30
> st. C (jeśli mnie pamięć nie myli). Widząc twój post, wziąłem na
> próbę jeden taki dysk (model 6Y080P0), podłączyłem do komputera z
> otwartą obudową, bez żadnego chłodzenia. Zapuściłem zwykłe
> kopiowanie plików; w tej chwili, po ok. 5 minutach kopiowania temp.
> dysku wynosi już 46 st. C (dysk jest odczuwalnie gorący) i jestem
> przekonany, że nie jest to jeszcze jego maksimum.

Mam zamkniętą obudowę i nie używam dodatkowego chłodzenia. Oczywiście dysk
ma ustawione AAM na quiet (0x80). Dotychczas miałem do czynienia z dwoma
takimi dyskami (model P0) i oba przez ponad pól roku chodziły bez zarzutu
(tak jak to opisałem wcześniej), a max temperatura w lecie podczas upałów
nie przekroczyła 35st. W tej chwili jednak mam też podłączony model L0 80GB
(AAM na quiet), jednak jego temperatura po kilkugodzinnej pracy wzrosła do
34 st. (jest na nim 1GBowy swap file). W trybie IDLE temperatura spadła do
31 st. Warto się zastanowić czy rzeczywiście do typowych zastosowań jest
potrzebne maksimum wydajności. W trybie cichym awaryjność dysku jest
mniejsza, a poza tym dysk mniej się grzeje i nie trzeba stosować dodatkowego
chłodzenia.

> Ja w pracy reanimowałem już kilkanaście takich dysków.

U mnie Maxtory, WD Caviary i jeden Seagate jeszcze nie złapały badów. Jednak
starszy już Samsung na rezerwowym compie złapał jednego i trzeba było go
poprawiać. Tak jak już pisałem kilka wątków wyżej wszystko zależy od
ustawienia komuptera. Jeżeli komputer jest ustawiony na zwykłym biurku, a na
dodatek co chwilę ktoś mocniej stuknie w to biurko to nic dziwnego że dyski
nie wytrzymują.

pozdr.