Re: Dysk do zewnętrznej kieszeni - co wybrać?

Autor: Rafał Łukawski <rafalweb_at_lukawski.pl>
Data: Sun 10 Oct 2004 - 18:59:48 MET DST

silentboy wrote:

Witaj!

[...]

> Rzeczywiście z obudowy nie wyjmiemy takiego dysku... No i chyba nie są to 2,5"
> lecz 3,5". Waga nieco odstrasza, bo ok. 1,9kg i do tego zewnętrzny zasilacz. Z
> pewnością 2,5" daje dużo większą swobodę :)
> BTW jak się sprawuje ta obudowa z fotek (zdaje się, że to Canyon)? Zewnętrzne
> zasilanie nie jest wymagane?
> Mógłbyś podesłać wyniki jakiegoś testu wydajności? Chciałbym wiedzieć na jaki
> realny transfer mogę liczyć w przypadku tej obudowy i dysku Fujitsu...

DO pozytywów - Dysk Fujtutsu 40GB 5400 max. pobiera 0.6A/5V, dysk, który
teraz mam w szufladzie 20GB/4200 - 0.7A/5V (TOSHIBA). W czasie pracy
zdarzało mi się, że się rozłączył, ale tylko w 2gim przypadku, więc być
może to kwestią nadmiernego prądu z portu USB ( jakie jest maximum ? ).
Kieszeń można 'doładować' kabelkiem łączącym ją z portem PS/2 (kabelek
jest w standartowym wyposażeniu), także odpada problem wielkiego zasilacza.

Tak to jest Canyon, sama kieszeń w sprzedaży detalicznej kosztuje 75zł
brutto, ja jestem zadowolony. Dla niektórych minusem może być to, że
wyciągnięcie dysku wymaga odkręcenia 12 śrubek, ale jeżeli używa się
tego do przenoszenia danych, a nie dysków, to ten fakt nie ma znaczenia.

Transfery - ciągły odczyt sprawdzany z poziomu linuxa - do 22-23 MB/s,
SiSoft sandra - parametr DriveIndex na poziomie 15MB/s z tym, że dysk
nie był pusty.

> 3,5" obudowa faktycznie nie jest mała. Zastanawia mnie też jedno. MTBF dla 2,
> 5" Fujitsu wynosi 300 000h, natomiast dla Caviar External 750 000h. Skąd takie
> różnice? Muszę przyznać, że mnie to zaskoczyło. Tak samo jak wydajność dysków
> zewnętrznych w porównaniu z dyskiem 2,5" w kieszeni. Caviary wypadły znacznie
> lepiej...

Podeślij link do kieszeni Caviara, warto sobie zadać pytanie jak liczą
średni czas bezawaryjnej pracy! W przypadku dysku w notebooku pracuje on
praktycznie kilka, kilkanaście godzin na dobe. W kieszeni odpowiednio
mniej, inna jest także *charakterystyka* pracy takiego dysku!

Inną sprawą jest fakt, że dyski 3.5" są generalnie szybsze, nie mam
przed sobą tabel porównawczych, ale z tym faktem się chyba zgodzicie.
(Choć ostatnio czytałem o dyskach 2.5" 10.000 rpm :) )

> Może na grupie jest jakiś posiadacz zewnętrznego dysku? Prosiłbym o opinie
> dotyczące użytkowania takiego sprzętu (awaryjność, wydajność, itp.)
> Ciężko jest podjąć decyzję, gdy zależy mi na stosunkowo dużej pojemności i
> umiarkowanej cenie. To się niestety wyklucza :(

Zastanów się czy aż tak bardzo potrzebujesz tej pojemności, może teraz
wystarczy Ci 40-60 GB, a za rok, w tej samej cenie kupisz sobie 120 2.5"
? Dla mnie jedną z ważniejszych rzeczy była właśnie wygoda, a nie
ganianie z kablam, zasilaczami etc.

Pozdrawiam

--
Rafał Łukawski