Re: Dysk do zewnętrznej kieszeni - co wybrać?

Autor: Ślepy <bo.i_at_po.co>
Data: Sat 09 Oct 2004 - 17:34:10 MET DST

Użytkownik "silentboy" <silentboy@WYTNIJ.gazeta.pl> napisał w wiadomości
news:ck8obj$60e$1@inews.gazeta.pl...

> Zdaję sobie z tego sprawę... Ale gdy chce się mieć jeden dysk do kilku
> komputerów to nie pozostaje w zasadzie nic innego... Tym bardziej, że
> dysk będzie dużo podróżował... Stąd zależy mi najbardziej na
> wytrzymałości dysku (w transporcie)

Widzisz dysk 3,5" dużo noszony nie pożyje ci za długo. Dużo lepszym wyjściem
byłby 2,5" ale w cenie 160gb kupisz czterdziestkę.

> oraz jego możliwie niskiej temperaturze.

Każdy dysk 7200obr się grzeje. Do kieszeni możesz kupić najwolniejszy
możliwy np samsung 5400obr. I tak będzie znacznie przekraczał możliwości
obudowy usb.

> Z tym transferem jest aż tak źle?

Tak jest w praktyce po usb2. Miałem kilka obudów, znajomi też. Mało kto
kopiowałz szybkością powyżej 20MB/s (a jak już to bardzi nieznacznie).

 Oczywiście żaden
> producent nie podaje na jaki rzeczywisty transfer można liczyć w jego
> obudowie na USB :/ Z utratą wysokiej wydajności jednak liczyłem się od
> dawna :) BTW obudowy na Firewire spisują się lepiej?

Teoretycznie powinno być ciut lepiej, aczkolwiek musisz się spodziwać tak i
tak wyższej temperatury dysku w obudowie (a co za tym idzie krótkie czasy
pracy by dysku nie zagotować) czy transfery znacznie niższe niż modele
podłączone poprzez IDE/SATA. Dla przykładu w aluminiowej obudowie 3,5" po 3
godzinach na barracudzie 7 posypały się wszystkie partycje a dysk przestał
odpowiadać. Wyjściem jest kupno obudowy 5,25" i wpięcie w nią dysku na
dużych metalowych stelażach (przykręcasz do dysku w takiej obudowie tyle
metalu ile możesz - by odbierał ciepło z dysku), no ale obudowa 5,25" jest
nieporęczna.

Z mojego doświadczenia mogę ci powiedzieć że dużo lepszym wyborem jest dysk
2,5" standardowo przystosowany do dużych wstrząsów czy pracy w ścisku,
ciasnych kieszeniach i temperaturce. Dyski 3,5" są przystosowane do montażu
w PC, nie nadają się do transportu, tym bardziej częstego. Musisz się
obchodzić prawie jak z jajkiem, a i tak taki dysk szybciej dokonuje żywota,
jest cieższy no i obudowa jest znacznie większa. Nie wspomnę o tym że każda
obudowa 3,5" i 5,25" potrzebuje zasilania bezpośrednio z sieci, czyli musisz
tachtać nie tylko kabel usb, a jeszcze kabel zasilajacy z transformatorem,
co dodatkowo negatywnie wpływa na mobilność. Miałem dysk 3,5" i
zrezygnowałem. Do przenoszenia (częstego) tylko 2,5" (obudowy takich dysków
ciągną zasilanie po USB więc wpinasz tylko kabelek USB i działa!)