Mniejsza pojemnośc dysku - to nromalne?

Autor: Andrzej Murawski <andrzej.murawski_at_wp.pl>
Data: Tue 28 Sep 2004 - 10:53:39 MET DST

Chciałbym zapytać Szanowna Grupę o pojemność dysku. Mianowicie mam IBM DTLA
30,7 GB 7200 RPM (made in Hungary, z tej podobno "psującej się" serii - ja
najwyraźniej trafiłem dobry model). Pod BIOS-em widzi pełne 30,7 GB, w IBM
Fitness Test także tyle samo. Jednak pod Win98SE oraz XP widocznych było już
tylko 29,4 GB, a przestrzeni użytkowej zostawało po formacie 28,6 GB. Skąd
zatem bierze sie różnica? Czy strata aż 2 GB w przypadku dysku o pojemności
30 GB - a więc aż 7% - to normalne?
Taki sam problem mam z innym dyskiem - WD Caviar 120 GB JB (8 MB Cache).
BIOS pokazuje pojemność 120.3 GB, IBM Drive FitnessTest tak samo, a we
Właściwościach dysku przestrzeni fizycznej mam tylko 114 GB, z czego po
formacie zostaje jedynie 111 GB.
Pytanie - czy to normalne, czy może coś złego dzieje się z moimi dyskami?
Czy mogę mieć na nich jakies ukryte partycje, założone po to, by np. ukryć
bady? Jak to sprawdzić - są na to jakieś zawodowe progsy?
Dzięki z góry za wszelką pomoc i porady.