Re: Legalnosc instalacji Windows w firmie przez kogos -Pomocy!

Autor: Miroslaw Kwasniak <pisz_do_mnie_na__mirek.kwasniak_at_dionizos.zind.ikem.pwr.wroc.pl>
Data: Tue 21 Sep 2004 - 13:38:02 MET DST

macminer <macminer-beztego@polbox.com> wrote:
> [...]

Nie jestem ofensywny, ale sam się trochę czuję przerażony.
Chętnie bym wysłuchał jakiś fachowych komentarzy.

Googlujące jedynie znalazłem stwierdzeniem, że ktoś uzyskał odpowiedź (ale
chyba nie na piśmie??) z polskiego suportu MS, że oni (MS) nie będzie
wykorzystwał art. 66.

> Niestety język prawniczy ma niewiele wspólnego z potocznym, a przepisy
> trzeba brać we właściwym kontekście. Zwróć uwagę, czego dotyczy cały
> rozdział piąty Ustawy. Bynajmniej nie relacji autor-użytkownik końcowy,
> ale relacji autor-dystrybutor/wydawca.
>
> Wyobraź sobie, co by było, gdyby w tym rozdziale rzeczywiście chodziło o
> licencje dla użytkownika końcowego, np. art. 68:

Dobrze, pokarz mi, gdzie wspomnianej ustawie jest "rozróżnienie
stosowalności dla użytkownika końcowego" lub inny przepis dotyczący
"użytkownika końcowego" wyłączający stosowalność tej ustawy.

> Art. 68. 1. Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, a licencji udzielono na
> czas nie oznaczony, twórca może ją wypowiedzieć z zachowaniem terminów
> umownych, a w ich braku na rok naprzód, na koniec roku kalendarzowego.

Sprawdzone w praktyce, patrz casus malawi (żeby było dowcipniej licencja
była darmowa), opisany m.in. na stronie:

http://nowemedia.home.pl/nuke/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=12

> Innymi słowy - twórca oprogramowania mógłby tak po prostu zabrać
> użytkownikom licencje (powiadamiając ich rok naprzód). Gdyby
> rzeczywiście chodziło o użytkowników końcowych, zdziwiłbym się, gdyby
> np. MS nie korzystał z tego prawa, odbierając wszystkim użytkownikom
> prawo do korzystania z Windows 98 w momencie wprowadzenia WinXP.

Wiesz wypowiedzenie to jedna sprawa, a jego ewentualne skutki finansowe i
publicity to druga.

> Jeśli dalej uważasz, że rozdział 5 Ustawy dotyczy odbiorcy, a nie
> nadawcy, to zobacz art. 50. Mówiąc o polach eksploatacji, nic nie mówi o
> słuchaniu, czytaniu, oglądaniu - a wprost przeciwnie: o nadawaniu,
> publikowaniu i wyświetlaniu.

Po pierwsze mie wyłącznie, ale:

Art. 50. Odrębne pola eksploatacji stanowią w szczególności:
                                   _________________________

a po drugie Art. 50:

1) utrwalenie
2) zwielokrotnienie określoną techniką,

oraz w szególności:

4) wprowadzenie do pamięci komputera
  __________________________________

a co to jest "pamięć komputera" też stanowi problem prawny -
kuriozalna jet interpretacja przez MS kopii zapasowej:

- nośnik (CD) oryginalny jest nią!
- instalacja jednej kopii na dysku jest dozwolona licencją (typową)
z czego MS wnioskuje, że na podstawie jednej licencji nie jest dozwolone
m.in.:
- zainstalowanie na jednym dysku dwóch kopii (różnych konfiguracji)
- wszystkie backupy CD czy dysku wymagają dodatkowej licencji
- używanie systemów dyskowych z redundacją (technologia RAID) wymaga
  odrębnej licencji na każdą kopię systemu (czyli w typowych redundatnych
  systemach RAID wymagane są dwie licencje - ale spokojnie można sobie
  wyobrazić system o większej redundacji)

--
MCSE (Minesweeper Consultant and Solitaire Expert)