Re: Zlozylem kompa - watpliwosci [dlugie]

Autor: Mikee <mpazur_at_o2.pl>
Data: Fri 17 Sep 2004 - 05:14:23 MET DST

Dnia Fri, 17 Sep 2004 00:28:29 +0200, Fiodor napisał(a):

> Witam! Wlasnie ukonczylem skladanie mojego nowego kompa, zainstalowalem
> system i jestem juz po pierwszych testach ;) i sprzecik na razie miodzio.
> Chcialbym jednak zapytac o kilka rzeczy, ktore mnie niepokoja:
>
> 1) Cykalem sie strasznie montazu chlodzenia na mojego Bartona 2500+ (nigdy
> tego nie robilem). Zrobilem zgodnie z zaleceniami i wydaje mi sie, ze paste
> polozylem OK i wiatrak tez nie za mocno naciska. Na idle moj Barton 2500+
> (na razie standardowo 11x166), chlodzony Pentagramem QC-80 Cu (ustawione
> 2000 rpm) ma 36 stopni C. Malo to czy duzo, bo nie wiem czy dobrze zalozylem
> [...]
OK. Nawet lepiej. Jesli radiator jest zamontowany do podstawki pod
procesorem nie ruszaj zbyt kompuerem nawet jesli jest wylaczony.
Miedziane radiatory sa ciezkie i lubia lamac zaczepy w gniastku procesora.
Widzialem to juz kilka razy u ludzi.
> 2) Slyszalem, ze nowe Seagate'a grzeja sie bardzo, ale jak dotknalem mojej
> Barracudy 160 GB po jakis 5 minutach pracy to przypomnialo mi sie sparzenie
> zelazkiem ;) . Jak mozna ten kaloryfer ochlodzic?
Nic sie dzieje jesli dysk ma do 50 stopni. Pomysl o nawiewie na dyski z
zewnatrz. Zwykle w obudowach przy kieszeniach na dyski jest miejsce na
8-centymetrowy wiatrak. Temperature mozna zmierzyc SpeedFan lub przez
SMART.
> 3) Kupilem uzywanego przez rok Sapphire Radeona 9100 (za pare miechow
> wrzucam 9600Pro) i wiatrak podejrzanie glosno chodzi (choc nie jest to
> strasznie uciazliwe). To normalne w tych kartach czy po prostu wypada
> wymienic wentyl? Mam jeszcze rok gwarancji na ta karte - moze zrobia mi to w
> ramach gwarancji?
Nie wiem.
> [...]
> wielkie WOW, bo komp pokazuje mi obroty wentyla od zasilacz. Ucieszylem sie
> jakie to bajery dzisiaj robia w komputerach, ale zaraz looknalem czy
> wiatraki w zasilaczu faktycznie tak wolno sie kreca (bylo ok. 1000 rpm). I
> tutaj zonk: ten wentyl, ktory wciaga powietrze z wnetrza obudowy do
> zasilacza (zaraz kolo procka) chodzi bardzo ladnie i kreci sie cichutko,
> natomiast ten, ktory widac na zewnatrz obudowy i IMHO powinien wydmuchiwac
> powietrze z zasilacza, wczesniej pobrane przez wentyl wewnatrzny, stoi w
> miejscu i w ogole sie nie obraca!!! Moze ktos powie mi o co chodzi?
Mam Chiefteca i tez kreci bardzo wolno, ale oba. Na oko, bo u mnie nie ma
pomiaru, ponizej 1500. Sprawdzilbym to na twoim miejscu. Jesli bez zrywania
plomby mozesz go otworzyc to bym to zrobil. Byle czym sprawdz czy jest
zasilnie na wiatraku i ile. Zasilacz na pewno kontroluje obroty w
zaleznosci od temperatury, a z tempratury procka wnosze ze w obudowie jest
dosc chlodno, ale go chyba nie zatrzymal? Sprawdz przy wlaczaniu na zimno.
Przeciez wiatraki przy wlaczaniu zawsze sie kreca. Jesli stoi to
podejrzane. Mikee