Re: promieniowanie monitorów CRT

Autor: Jacek Maciejewski <jacmac_at_tnij.go2.pl>
Data: Wed 01 Sep 2004 - 22:04:23 MET DST

> A jaka będzie różnica dla oczu (tzn. o ile zdrowiej będzie dla oczu) jeżeli
> przesiądziemy się z monitora CRT na monitor LCD?
No cóż, parametr zwany "szkodliwością" czy raczej może
"nieszkodliwością" jest słabo zdefiniowany i tym samym bardzo trudno
mierzalny. Mówiąc krótko, g... w tej sprawie wiadomo ponieważ
niesposób przeprowadzic pomiarów. Tym niemniej, panuje opinia że w
LCD mozna dłużej patrzeć bez bólu. Ja nie sprawdzałem, musisz sam...
:)
> Czy mógłby Pan napisać coś więcej o kulturze patrzenia w ekran?
Nie mógłbym. Jestem laikiem, nie specjalistą. Powtarzam jedynie
zasłyszane a zgodne z moją praktyką i obserwacjami opinie. Np. nie
zaobserwowałem negatywnych skutków oddziaływania mojego organizmu z
dawkami promieniowania elektromagnetycznego z dziedziny radiowej dużo
większymi niż wydzielane przez monitor (a jako radioamator miałem do
czynienia z wieloma źródłami i to raczej mocniejszymi). Natomiast
sprawdziłem ze jak się zlikwiduje w polu widzenia nadmierne kontrasty
oraz jasności, nie zapomina o mruganiu i przerwach to można
przepracować przy kompie cały dzień i oczy nie wypadają :). Przy czym
nie mitologizowałbym tu znaczenia częstotliwości odchylania V, która
_musi_ wynosić wg. niektórych 100Hz. Ja nie widzę specjalnej (a
właściwie żadnej) różnicy między np. 50 a 100Hz... Może jestem
wyjatkiem? :)

--
Jacek
***K7S5AL, Athlon1600+, 512MB SDR, GF4MX440, Codegen 300W***