Re: Nowy komputer - proszę o sugestie

Autor: Teq <zrogon_at_poczta.onet.pl>
Data: Tue 24 Aug 2004 - 15:33:27 MET DST

Użytkownik "Bufi" <michalbu@pf.pl> napisał w wiadomości
news:cgfcq8$prp$1@atlantis.news.tpi.pl...
> Zawsze podchodze sceptycznie do nowinek. Przegladajac testy na
benchmark.pl
> czy innych serwisach, nie widze, zeby gra byla warta swieczki w przypadku
> aplikacji, ktore mnie interesuja. Jakie zalety ma nowy chipset i PCI
express
> oprocz tego, ze sa bardziej "przyszlosciowe"?

Wydajnosciowo moze rzeczywiscie zysk na dzien dzisiejszy jest minimalny (a
nawet mniejszy niz gdybys skladal system na northwoodzie), ale dodatki
czynia ta gre warta swieczki :)
Przyszlosciowosc jest dla mnie osobiscie podstawowym kryterium przy
zmienianiu sprzetu na nowy, co mi po tym ze kupie komputer ktory jest
dzisiaj szybki jesli jutro nie bede mogl w niego wstawic najnowszej karty
graficznej ktora by mi przedluzyla zycie takiego komputera o kolejny rok.

Gigabyte daje ci
PCI Express - pokaze pazurki w ciagu poltora miesiaca - GeForce 6600, Ati
X700, to beda karty w dobrej cenie ktore beda zostawialy w tyle AGP.
i standardowe cechy chipsetu 925x ICH6WR
ATA
SATA
RAID
Azalia (audio 7.1, pierwszy raz naprawde dobrej klasy kodek w zintegrowanym
z plyta chipie audio)
Gbit LAN
USB2
Firewire
DDR2 533
Wi-Fi
U-Plus DPS
podsumowujac, moim zdaniem w tej chwili nie ma lepszej plyty na rynku

> Jaki model i gdzie kupic?

Osobiscie polecam Twinmos 2x DIMM PC-400 512 MB DDR CL 2.5
2x 385 zlotych. www.balta.pl moze gdzies taniej bo balta najtansza nie jest

http://www.mbreview.com/8anxp.php

> Znowu spory wydatek. Jestem w stanie wydac tyle pieniedzy na karte
> graficzna, ale tylko pod warunkiem, ze w stosunku do takiej np. 9600SE

Nie wiem jaka wydajnosc mial 9600SE, z tego co pamietam to byl "lower end of
middle range" czyli krotko mowiac sredniej jakosci sprzet. Jesli wymagasz
znacznie wydajniejszej karty poczekaj miesiac - GeForce 6600 GT, ma byc
rzekomo 20% szybszy od Radeona 9800 Pro (w ktorejs recenzji ktos wspominal o
wydajnosci na poziomie 9800 XT, ale to moim zdaniem niczym nie poparte
spekulacje), a kosztowac w granicach 200 $ co oznacza cene plus minus 1200
zlotych w pierwszych tygodniach sprzedazy. Zobaczymy czy te przewidywania
dotyczace mocy sie rzeczywiscie sprawdza.

> Nie przewiduje specjalnie apgrejdów, a wydaje mi sie, ze moj biedny dysk
> ATA100 bedzie bardzo waskim gardlem dla calego sprzetu,

No albo wszystko za jednym zamachem i cena idzie w gore i to akceptujesz,
albo obnizasz progi i kupujesz gorszy sprzet za mniej, albo wreszcie
rozbijasz wydatek na dluzej. Roznica w wydajnosci pomiedzy ATA 100 a ATA 133
istnieje na papierze, duzo wazniejsza jest wielkosc bufora pamieci jakim
dysponuje dany dysk.
Gdybys mial pieniadze i chcial szybkosci to bys musial sobie kupic Solid
State Flash Disk (ceny zaczynaja sie od 5 tysiecy US$ o ile mnie pamiec nie
myli) wszystko co w tej chwili jest oznaczone jako ATA 100/133, SATA jest
porownywalnej wydajnosci.

Ja bym tymczasowo zostawil dysk, a w blizszej czy dalszej przyszlosci
rozbudowal sobie system, wtedy to juz zaleznie od zasobow finansowych raptor
/ albo SATA RAID

> Mam jeszcze pytanko co do cen, ktore podales. To sa jakies ceny gieldowe
> czy sklepowe? Komputer musze kupic na fakture, najlepiej w jednym miejscu,

Ceny sa mocno orientacyjne, ale sklepowe nie gieldowe.
W niektorych wypadkach podalem nizsze od najwyzszych, a w innych wyzsze od
najnizszych :D
W trojmiescie mam sporo sklepow z rozsadnymi cenami i tylko te moge polecic
z czystym sumieniem bo sa sprawdzone
www.balta.pl
www.esc.pl
www.gral.com.pl

W tej kolejnosci biorac pod uwage serwis i jakosc obslugi klienta, w
odwrotnej jesli sie bierze pod uwage ceny.
Oczywiscie nie da sie kupic w najnizszych cenach wszystkiego w 1 miejscu,
jeszcze taki sklep nie powstal ;)

Podsumowujac, 4500 na kompletny komputer to sporo, a zachowujac umiar mozna
naprawde dobrej klasy sprzet zlozyc, tylko wez pod uwage ze w moich
wyliczeniach nie wzialem pod uwage ani realnej ceny obudowy z wentylatorem
(ogromny rozrzut cenowy zaleznie od klasy sprzetu) ani modyfikacji
chlodzenia standardowego ktore otrzymujesz z P4 (ono dziala dobrze nawet z
przetaktowanym prockiem, ale tylko jesli masz dobry wiaterek w obudowie).

Ostatnio zrobilem upgrade mojego sprzetu do troche slabszego niz ten ktory
ci tu zaproponowalem, ale tez gotowka ktora przeznaczylem na ten cel byla
mniejsza - mialem zamiar wydac ok 2,5tys na obudowe, plyte, procek, ram i
grafike, wydalem tyle bez grafiki, czekam na geforce 6600, a w miedzyczasie
uzywam zintegrowanego intel 900 na plycie z chipem 915G

Pozdrawiam

Teq