Re: Warto robic Raida ?

Autor: Sniper <sniper10000_at_poczta.onet.pl>
Data: Thu 12 Aug 2004 - 17:52:23 MET DST

kpawel napisał:

> Z tego co Fantom napisal, jego płyta obsługuje r0+1.

Faktycznie, już zdążyłem sprawdzić :)

> Nie było w cenniku nic > 250GB.

300 GB Maxtor kosztuje ponad 1200-1250 zł (brutto) w zależności od
modelu.

> Ale już widać, że 160gb kosztuje prawie 2x mniej niz 250GB.
> mozna kosztem ok 1200zł netto złozyć macierz 4-dyskową raid 0+1.
> Bedzie szybko i bezpiecznie;

Oczywiście, takie rozwiązanie byłoby wręcz idealne, tylko...
ceny które podałeś pochodzą chyba z jakiegoś bardzo taniego
sklepu, bo mi się tak tanio nie udało znaleźć (chyba że w sklepie
Internetowym, do którego trzeba doliczyć za przesyłkę). Załóżmy,
że wybierzemy ten najtańszy za 314 netto, to wychodzi 1532 brutto.
Kupując w jakimkolwiek innym (przeciętnym) sklepie trzeba jeszcze
sporo doliczyć (przykładowo w Komputroniku wyjdzie aż 1692 zł).
Sporo, a jeśli dobrze rozumiem intencje Fantoma, chyba cena jednak
trochę się liczy.

Chyba nie dojdziemy do porozumienia, jeśli Fantom nie sprecyzuje
bardziej swoich oczekiwań. Pomysły można mnożyć :)

> no i mając 4 dyski dające łączną pojemność 320GB będzie wieksza
> szybkośc działania od /bezpiecznego/ systemu na raid 1 i dwóch
> dyskach 300GB.

RAID 0+1 zwykle działa trochę wolniej niż samodzielny RAID 0 (bo
masz osobny stripping i dodatkowo mirroring). Poza tym, 300-gigowe
dyski Maxtora to najnowsze technologiczne dziecko. Nie wysnuwałbym
takich wniosków bez przeprowadzenia realnych testów. Może być
różnie. Stawiam jednak na 2 Maxtory. Niestety, cena chyba już
przekracza wszelkie rozsądne granice. Przy takich funduszach można
by już myśleć o użyciu Raptorów lub dysków SCSI albo macierzy RAID
5 z udziałem np. 4-5 dysków 120 GB - mamy wtedy szybką macierz
podczas odczytu, nieco gorzej z zapisem ale bezpiecznie. Tylko
znowu kontroler się kłania :)

> co będzie jak mając raid 0 pozamieniam dyski kolejnością
> (fizycznie - kable)??

To chyba zależy od kontrolera. Ja nigdy nie wpadam na takie
pomysły, tym bardziej, że rzadko korzystam z RAID 0. Ale 2 razy
udało mi się to przypadkowo sprawdzić. W jednym przypadku (chyba
na HPT 366 + 2 x Maxtor 80 GB) kontroler wyświetlił błąd
konfiguracji. Po prawidłowym podłączeniu wszystko wróciło do
normy, jakby nic się nie stało. Z kolei na którymś z Promise u
kumpla i 2x WD 120 GB wszystko zadziałało bez problemów. Najlepiej
jak sprawdzisz sam i nam opowiesz - nowinek nigdy za wiele :)

--
                        Pozdrawiam, Sniper