Re: Czym sprawdzic HDD ??

Autor: Sniper <sniper10000_at_poczta.onet.pl>
Data: Wed 11 Aug 2004 - 11:25:53 MET DST

A_Zet napisał:

> Co jakis czas, [...] sa komunikaty o Raw Read Error Rate

Raw Read Error Rate występuje wtedy gdy elektronika dysku zmusza
głowice do ponowienia odczytu danego sektora. Może wynikać ze
złego stanu nośnika albo niedokładnego pozycjonowania głowic lub
też kłopotów z głowicami. Nie przejmuj się jednak zbytnio takimi
ostrzeżeniami. W dobie miniaturyzacji głowic i ścieżek na dyskach
twardych takie wahania są zupełnie normalnym zjawiskiem - pod
warunkiem, że skoki są cykliczne, tzn. najpierw następuje spadek
danego atrybutu a później jego wzrost. Duże skoki Raw Read Error
Rate są podobno domeną wszystkich Seagate'ów. Ja również mam
jednego i od kilku lat wartość tego atrybutu skacze i spada
regularnie o kilka punktów. Powody do obaw możesz mieć tylko
wtedy, gdy wartość tego atrybutu będzie regularnie spadać.
Podsumowując: nic się nie martw. Wszystko jest w jak najlepszym
porządku. Z czasem program HDD Health nauczy się, że twój dysk
lubi takie wygłupy i przestanie cię o tym informować. Jeśli
chcesz, możesz sobie też wyłączyć te komunikaty o błędach.

> dysk dwuletni (Seagate 40GB) ma wszedzie 0, zas roczny
> (tez ST, 60GB) ma 1 sektor realokowany.

Jeśli wartość ta nie zmienia się od dłuższego czasu, to nie ma
powodów do niepokoju. Widocznie trafił się jakiś uszkodzony
sektor, który prawdopodobnie już na samym początku eksploatacji
dysku został zastąpiony prawidłowym. Przeczytaj post usera Saiko
Kila w drugiej odnodze tego wątku - wyjaśnił tam wszystko bardzo
dokładnie.

> Najblizszy T.E.C. [...] byl podawany dla obydwu dyskow jako
> termin dosc bliski, obecnie, [...] jako ktorys tam wrzesien
> badz pazdziernik

Spójrz najpierw na Prediction's precision w zakładce Health.
Jeśli jest niższa niż np. 70% to znaczy, ze program zbyt krótko
ma do czynienia z twoim dyskiem by podać tutaj jakieś realne daty.
Na razie sobie tylko _przypuszcza_, bo tak wynika z jego obliczeń.
Z czasem zmądrzeje i nauczy się rozpoznawać poprawnie wyniki. U
mnie na większości dysków mam Prediction's precision powyżej 85% i
TEC oddalony o kilkanaście lat.

--
                        Pozdrawiam, Sniper