Re: S.M.A.R.T, temperatura i takie tam

Autor: Sniper <sniper10000_at_poczta.onet.pl>
Data: Tue 20 Jul 2004 - 20:43:05 MET DST

Geralt napisał:

> zainstalowalem [...] HDD Health. I doznalem 'szoku' bo juz na poczatku
> pisalo, ze mam krytyczna temperature dyskow.

Najpierw zajrzyj na stronę producenta, ściągnij manuala do dysku
i ustal, jaka jest dopuszczalna temp. pracy twoich dysków.
Większość dysków bezpiecznie znosi temp. 55 st. C, najnowsze
podnoszą poprzeczkę do 60 st. (być może niektóre nawet wyżej -
tego nie wiem).

Gdy już ustalisz ile potrafią znieść twoje dyski, kliknij prawym
na ikonie HDD Health na trayu, wybierz Options... -> Alert
options i ustaw 'critical temperature' na wartość nieznacznie
niższą od temp. dysku który potrafi znieść najmniej. Przykładowo,
jeśli dysk najbardziej wybredny potrafi wytrzymać tylko 55 st. C,
ustaw ten parametr na 53 st. C. Nie będziesz otrzymywał wtedy
nawału komunikatów. A jeśli już takowy wystąpi, to wyłącz
komputer i pomyśl, jak zadbać o dodatkowe chłodzenie dysków, bo
prędzej czy później może to któremuś z nich zaszkodzić.

Przy okazji wyłącz (odznacz) opcję 'Enable attributes change
alert' bo będziesz otrzymywał setki komunikatów o zupełnie
bzdurnych zmianach parametrów S.M.A.R.T. Szczególnie irytują np.
podczas oglądania filmów :)

> Okazalo sie ze moje dyski maja ciagle temperature 46-49 C.

Taka temp. jest dopuszczalna, więc nie masz się czym stresować.
Ale jeśli taką temp. masz w trybie IDLE, to warto zadbać o
dodatkowe chłodzenie, bo podczas intensywnego kopiowania dyski
mogą się mocno zagrzać.

> 120GB w ogole mi ten program nie wykrywa, nie wiem dlaczego?

Powodów może być kilka:
- dysk nie posiada czujnika temp. (przykładowo mój WD Caviar SE
120 GB go nie miał)
- dysk jest podłączony do dodatkowego kontrolera RAID, z którymi
HDD Health nie potrafi dobrze współpracować
- dysk ma czujnik temp. ale niezgodny ze specyfikacją jaką
potrafi obsłużyć HDD Health (np. część dysków Toshiba i Fujitsu
tak ma)
- dysk ma czujnik temp. ale wskutek błędu w firmwarze napędu, nie
potrafi on podawać swoich odczytów do systemu S.M.A.R.T. (tak
miała jedna z pierwszych partii WD Caviar SE 80 GB)

> Moze jakies pomyslY? Zarowno 80GB jak i 120GB sa podlaczone
> do PCI ATA RAid IDE Card - moze to ma jakis wplyw?

Jak pisałem wcześniej - owszem - to może być ten problem. Ale w
takiej sytuacji również drugi dysk nie powinien podawać odczytów
temp., chyba że HDD Health potrafi odczytać te dane tylko z
jednego, wybranego kanału, albo np. tylko z dysku master. Spróbuj
zamienić dyski miejscami. Ściągnij też programik DTemp - on
również odczytuje temp. Ostatecznie podłącz go do podstawowego
kontrolera. Jeśli żadna metoda nie pomoże, tzn. prawdopodobnie
dysk takiego czujnika nie posiada.

> Mam tez czerwone wartosci:
> 1) Raw Read Error
> 2) Hardware ECC Recovered i to na obu dyskach

Pierwszy oznacza ilość występujących błędów odczytu, drugi ilość
błędów naprawianych przez sprzętowy mechanizm korekcji błędów.
Oba mogą oznaczać zły stan nośnika/głowicy itp. ale... podobno
wszystkie Seagaty tak mają, że wartość progowa jest bardzo
zaniżona i dyski te non stop alarmują o ich przekroczniu, mimo,
że wcale nie oznacza to zbliżających się problemów. Po prostu:
ten typ tak ma. Poszukaj więcej na http://groups.google.pl - parę
razy już to było wyjaśniane.

Póki co - na razie nie przejmuj się tymi wartościami - dopiero
rozpocząłeś monitorowanie, więc niektóre parametry mogą skakać
jak szalone. Dopiero po kilku tygodniach monitorowania dysków
program nauczy się poprawnie interpretować odczyty i nie będzie
już alarmował o takich problemach. Najważniejsze informacje,
które mogą ci się teraz przydać wyczytasz na dole zakładki
Extended Info.

> Mam procesor Athlon 1700+ podkrecony na 1,61 GHz (magistrala 145).
> Moze to ma wplyw na prace dyskow twardych i powinienem "odkrecic"?

Jeśli twoja płyta nie ma ustawionej na sztywno częstotliwości
magistrali PCI, tylko ustala ją na podstawie dzielnika magistrali
CPU, to wtedy mogą pojawić się problemy z dyskami. Ale wtedy
odczuwałbyś zauważalne objawy, jak np. zwisy, czy błędy w
odczycie/zapisie na dysku itp. Ja oczywiście nie jestem
zwolennikiem podkręcania :)

> 1) jakie macie temperatury i jakie sa grozne dla zycia dysku twardego?

W swojej obudowie mam spore stadko dysków, więc dbam o
chłodzenie. Raczej moje dyski nie przekraczają temp. 30 stopni. O
temp. "groźnych" pisałem wyżej.

Uff...

--
                        Pozdrawiam, Sniper