Dysk twardy+Samsung+80GB+Nie działa

Autor: _Nie_spam_ <_at_o2.pl>
Data: Mon 19 Jul 2004 - 19:02:34 MET DST

Mam problem z podłączeniem dysku twardego ( SAMSUNG SPINPOINT SP0802N 7200
R.P.M. )do komputera:

Procesor: Pentium 3 450 MHz.
192 MB RAM SDRRAM,
Riva TNT 16 MB,
Płyta główna:
Intel Corporation WS440BX
Bios: Phoenix Bios 4.0 Relase 6.0
Bios Version: 4W4SB0X0.86A.0012.P05

Po podłączeniu tego dysku wyświetlany jest komunikat:
"Operating system not found"

Wcześniej ten sam dysk działał bez zarzutów (całe 80 GB bios widział). Nie
musiałem nawet upgradeować biosu. Dysk twardy ustawiony na primary master.
Problem ten pojawił się gdy zdecydowałem zmienić taśmę IDE z 40 na 80
żyłową. Taśmy obie są sprawne. Powróciłem jednak do 40 żyłowej. Na tej
samej taśmie podłączony jest CD-rom (primary slave) jest wykrywany przez
bios. Natomiast dysk twardy nie.

Mam drugi komputer trochę nowszy i na tamtym dysk ten działa bez problemów.
Jest wykrywany przez bios. Nie ma żadnych błędów.
W instrukcji którą znalazłem w internecie są podane trzy rozwiązania:
- uszkodzeniu uległ boot sektor ale to chyba nie to ponieważ rozmiary
partycji są zachowane. 4 podstawowe (10, 25, 20, 23 GB system plików to fat
32)
- należy sprawdzić czy sytem operacyjny (win 98 znajduje się na tym dysku)
jest poprawnie zainstalowany. Windows 98 uruchamia się bez problemu na
nowszym kompie a więc to chyba także nie to.
- uaktywnić partycję systemową. Dysk uruchamia system operacyjny bez
problemu na nowszym komuterze. U mnie dyskiem startowym jest pierwsza
partycja czyli C:\.
W tym starszym komputerze bios nie wykrywa mi nawet kawałka dysku.
Próbowałem już zmienić rozmiar dysku za pomocą zworek do 32 GB bez
rezultatu.
Mam także starszy dysk także samsunga 8,5 Gb jak ten podłaczę do tego
starego komutera to bios widzi ten 8,5 Gb dysk.
Nie próbowałem jak dotąd tylko zmiany biosu. Jednak moje poszukiwania w
internecie nowszej wersji biosu do płyty głównej spełzły na niczym.