Re: Karta dzwiekowa na plycie glownej

Autor: Wojciech Gazda (gazda_at_fema.krakow.pl)
Data: Fri 16 Apr 2004 - 21:38:11 MET DST

"Voyta$" wrote:

> Mam na swojej plycie glownej (Epox z KT600) zintegrowana karte dzwiekowa.
> Uklad nazywa sie bodajze Realtec AC655 czy AC'97 zamotane jest to
> oznaczenie.
> W kazdym razie zapewnia obsluge dzwieku 5.1.
> Czy taka karta wystarczy do znosnego sluchania zestawu 5.1 Creativa
> (P580)???
> Podobno dzisiejsze uklady dzwiekowe maja mozliwosci i jakosc zblizona do
> SB Live 5.1 (To samo tyczy sie podobno ukladu NV Sound Storm)
> Zaznaczam, ze nie zalezy mi na jakosci dzwieku oferowanej przez karty
> [...]

Moja jest taka, że dzwięk produkowany przez AC'97 jest raczej kiepski (Asus
P4P800 SE - AD1985, a także Asus A7V8X), zły szczególnie jeśli chciało się
posłuchać muzyki z CD, MP3 lub MIDI (w grach być może ujdzie, jeśli pominąć
większe obciążenie procesora).

W każdym razie dźwięk był plastikowy, "zdechły" - pozbawiony głębi i
dynamiki (np. muzyka klasyczna - tragedia). Najprawdopodobniej winę za to
ponosi bardzo złej jakości część analogowa wbudowana w płytę (odsłuch CD),
bo same parametry techniczne codeca są takie, że jakość dzwięku teoretycznie
powinna być OK.

Dołożenie SB Live dało mi jakość do jakiej przyzwyczaiłem się z SB AWE32,
czyli zadowalającą.

Jeśli chodzi o same możliwości techn., to układy zgodne z AC'97 raczej nie
mają możliwości zbliżonych do SB Live. Synteza Wave Table (MIDI) jest
emulowana programowo (fatalnie), efekty DSP także. Jedyne co w AD1985 jest
wspomagane sprzętowo to interpolacja z 32/44kHz do "jedynie słusznej"
częstotliwośći próbkowania 48kHz... I mikser.
Co może Realtec AC655 nie wiem i już nie chcę wiedzieć ;-)

PS. Pytanie na marginesie: masz tę płytę, słyszysz co się z niej wydobywa i
nie wierzysz własnym uszom? Przecież to Ty decydujesz co znaczy "znośne
słuchanie" :-)

--
Wojciech Gazda
* Home page        - http://trurl.asua.org.pl            *