Z pastą czy bez?

Autor: Cykuta (cykuta_at_poczta.fm)
Data: Mon 12 Apr 2004 - 00:11:12 MET DST

Czy może ktoś mnie oświecić w następującej kwestii. Kupiłem sobie nowy
procesor Athlon 2500XP+ w wersji BOX (a jakże). Bajerów co niemiara: pudełko
niemal pancerne, wewnątrz jeszcze trzy osłonki, wentylator, kupa papierów -
certyfikat, instrukcja, gwarancja światowa, naklejki itp. ale brak pasty do
"sklejenia" procka z radiatorem. Co więcej, w instrukcji montażu wiatraka na
procersorze (w 10 językach i z kolorowymi fotografiami) nie ma ani słowa o
żadnej paście, a tylko żeby dokładnie ustawić wentylator na gumowych
nóżkach, zdjąć folię z płytki odbierającej ciepło, nie przechylić brońboże,
równomiernie docisnąć zwracając uwagę, że klamra sprężynująca jest
asymetryczna itp duperele. O żadnej paście ani mru mru. Mój syn jednak
twierdzi, że kiedy jego koleś kupił sobie Athlona 1700, to w opakowaniu
znajdowała się też pasta. Pytam więc znawców jak to jest: czy pasta jest
konieczna czy nie? Czy może niektóre modele producent zaleca "sklejać", a
innych nie? Czy "pastowanie" to może taki wynalazek domowy, złotorączkowy,
legenda rozpowiadana przez różnych "tuningowców" i podkręcaczy? Z fizyki
wiadomo niby, że powietrze jest złym przewodnikiem ciepła, więc
pozostawienie przestrzeni pomiędzy rdzeniem procesora, a radiatorem,
wypełnionej powietrzem, nie ułatwi odbierania ciepła od procesora. Producent
czyli AMD tłumaczy jednak w instrukcji, że kiedy zatrzaśnie się prawidłowo
klamrę sprężynującą, to gumowe nóżki ugną się i radiator spocznie na płytce
procesora, sugerując jakby w ten sposób, że będzie wszystko w porządku. A
więc dawać w końcu tę pastę czy nie? No i jeszcze drobiazg: jeśli dawać to
skąd ją wziąć? Potrzebna wprawdzie jedna "kropla", ale z pustego i Salomon
nie naleje ...
Może ktoś coś podpowiedzieć?
Cyryl

---