prosba o informacje na temat producentow.

Autor: pawel o. (katarynka979_at_wp.pl)
Data: Sun 04 Apr 2004 - 12:00:12 MET DST

witam,

kolega poprosil mnie o wybranie dla niego `klockow` do peceta, poniewaz jest
on w tej dziedzinie zupelnym laikiem. jednoczesnie chcialbym tez zlozyc
nowego peceta dla siebie, gdyz moj stary athlon juz ledwo zipie.

jedyna roznica miedzy zestawem dla mnie i dla mojego kolegi to... cena.
znajomy ma do wydania duzo wiecej kasy ode mnie, ale tez bez przesady. ja za
swoj zestaw chcialbym dac cos kolo maksimum 2000 zlociszy (choc nie obraze
sie, jezeli za mniejsze pieniadze uda sie cos dobrego zrobic). kolega ma na
wydanie 3500-4000 zlotych.

teraz czas na moje pytania. ja na swoim sprzecie raczej nie bede gral w
gierki, chociaz nie wykluczam takiej mozliwosci. nie potrzebuje jednak
najnowszej karty graficznej i innych gadzetow, jakich posiadanie jest
wymagane w celu komfortowego odpalania najnowszych tytulow. z cala pewnoscia
potrzebuje jednak komputera `wydajnego`, czyli takiego, ktory nie bedzie mi
otwieral divixa przez minute. przyda sie tez troche miejsca na dysku, coby
te pliki pomiescic. nie wiem, jakie rozmiary dyskow sa teraz standardem, ale
mysle, ze 80 giga bedzie w sam raz. moje pytanka sa nastepujace (majac na
uwadze niska cene, ale jednoczesnie rozsadna jakosc sprzetu):

1. jacy producenci plyt glownych sa teraz `na topie`? na co warto zwrocic
uwage kupujac plyte glowna? jaka firma produkuje najtansze plyty glowne, a
jaka ma w swojej ofercie plyty nieco drozsze, ale godne zaufania? czy
istnieja jacys producenci plyt glownych, ktorych nalezy unikac jak ognia?
czy sa jakies modele plyt glownych, ktore sa teraz niekwestionowanymi
krolami w swojej cenie? zaznaczam, ze jeszcze nie zdecydowalem sie na amd
lub intela...

2. podobne pytania moglbym zadac odnosnie kart graficznych... ktorzy
producenci sa godni brania pod uwage? jakimi parametrami sie kierowac przy
wyborze? zaznaczam, ze nie bedzie to raczej pecet do grania, ale nie chce
sobie takiej mozliwosci calkowicie zamknac.

3. dysk twardy- czy warto bawic sie w technologie s-ata, czy jest ona
jeszcze zbyt droga? jacy producenci dyskow twardych powinni byc brani pod
uwage? czy `cache` jest przydatnym parametrem dysku? jaka pojemnosc dysku
jest teraz uznawana za `najmniejsza mozliwa`? jakie pojemnosci dysku
wypadaja pozytywnie w porownaniu z ich cena, czyli gdzie jest granica
pojemnosci, po ktorej dyski zaczynaja nadmiernie drozec? na co jeszcze
zwraac uwage?

4. pamiec- czy jest tu cos, na co nalezy zwrocic uwage? czy lepiej kupic
pamiec 333, czy tez moze jest to technologia odchodzaca do lamusa i lepiej
zainwestowac w ddr-400? a moze jest jakas inna pamiec, nie ddr, ktora warto
sie interesowac? czy istotne jest, kto bedzie producentem pamieci, czy tez
mozna smialo kupowac pamiec no-name? czy 256 mb pamieci starczy mi do
komfortowego uzywania windowsow xp, ogladania filmow, sluchania muzyki,
czasem narysowania czegos w photoshopie, czasem skompresowania jakiegos
filmu do divixa?

5. karta muzyczna- kiedys kupowanie `muzyki` zintegrowanej na plycie bylo
herezja. jak sprawa wyglada obecnie? czy karty muzyczne zintegrowane na
plycie nadal sa `badziewne` i nic nie warte?

6. cd-rom, nagrywarka. jakie firmy produkuja sprzet tani i dobry?

i to by bylo na tyle odnosnie mojego komputera. teraz w zasadzie nalezaloby
powtorzyc te same pytania, tylko zmieniajac kryterium cenowe, aby wybrac cos
dla mojego kolegi... moze tak:

1. plyta glowna- czym roznia sie miedzy soba `drozsze` plyty glowne? czy
warto placic ponad 400 zlotych za plyte glowna? czy sa jakies firmy
produkujace ta czesc, ktore wyraznie specjalizuja sie w drozszych modelach,
ale za to wyraznie lepszych? jacy producenci wchodza tu w rachube?

2. karta graficzna- znajomu chce miec peceta `do grania`. czy jest jeszcze
sens kupowac ge-forca 4 wersje titanium, czy moze lepiej jest juz celowac w
`sredniego` gf`a fx? czym tak na prawde roznia sie miedzy soba gf`y i karty
ati radeon? ktore bardziej sie nadaja do grania? ile pamieci na karcie to
teraz standard? jacy producenci moga byc brani pod uwage, a jacy maja
wylacznie trefny towar?

3. odnosnie dysku twardego- czy dysk s-ata cos pomoze w szybkosci dzialania
gier?

4. jak jest z pamiecia? czy 512 mb to dobra ilosc do obslugiwania gier? czy
warto bawic sie w pamiec ddr-400 lub szybsza?

5. nagrywarka dvd- czy jacy producenci maja tu dobre wyniki, a jakich nalezy
unikac?

uff... ale sie tego zebralo. jezeli ktos odpowie na wszystkie te pytania, to
bede bardzo wdzieczny... chcialbym sam w miare mozliwosci wybrac konkretne
modele sprzetu, ale jednoczesnie chce uniknac niepotrzebnego porownywania ze
soba producentow najnizszych lotow, ktorych towar moze i jest tani, ale tez
jednoczesnie zdecydowanie slabej jakosci.

moze sa tez jakies strony internetowe, na ktorych mozna znalesc w miare
obiektywne informacje na ten temat?

z gory dziekuje nawet za czesciowe tylko odpowiedzi.
pozdrawiam,
pawel