Re: dysk twardy, parametry ...

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_magsoft.com.pl)
Data: Mon 08 Mar 2004 - 08:45:11 MET

Rafał Jeżak wrote:

> Nie wiem, czy to odpowiednia grupa, no ale spróbuje ...

Odpowiednia.

> do szkoły. Jedną z rzeczy, która mnie 'męczy' jest prekompensacja, musze
> wyjaśnić co oznacza, gdy BIOS pokazuje wartość prekompensacji równą -1.

Nic. Prekompensacja i strefa lądowania od wielu, wielu lat
nic nie znaczą i nie są w ogóle używane.

Kiedyś prekompensacja była używana do kompensacji zapisu
na dyskach MFM (kompensacja polegała -- w wielkim uprosz-
czeniu -- na takim wyprzedzeniu zapisu, by "trafił" on w
początek sektora i mógł być potem odczytany, oraz na
takim skorygowaniu gęstości zapisu, by uwzględniona została
różnica "dfługości" sektora na nośniku w zależności od
numeru cylindra).

> Ostatnią sprawą jest, dlaczego BIOS pokazuje np. 64 głowice, skoro w
> dysku są 4 ?

Bo to też nie jest ważne. Nowoczesne dyski ATA nie są trakto-
wane jako dysk (podzielony na cylindry, sektory i głowice),
ale jako taśma (podzielona tylko na sektory). Adresowanie
kolejnych sektorów jest ciągłe, od zera w górę. Parametry
wpisywane w BIOSie muszą *tylko* po wymnożeniu przez siebie
dać w efekcie liczbę sektorów znajdujących się na dysku,
nie jest ważne natomiast, co się w każdym z pól wpisze.

Poza tym wpisy w BIOSie ważne są tylko dla samego BIOSu
oraz dla nielicznych już programów korzystających z jego
usług. Każdy sensowny system operacyjny, włączając w to
nawet Windows 9x/ME, omija ustawienia BIOSa i wykrywa dysk
we własnym zakresie.

| Radosław Sokół  |  mailto:rsokol_at_magsoft.com.pl          |
|                 |  http://www.grush.one.pl/              |