1280x1024 - zalecana rozdzielczosc dla 19" a proporcje ekranu

Autor: latet (latet_at_wwwrrrrrrr.pl)
Data: Sun 29 Feb 2004 - 01:28:06 MET

Witam,

Teoria mówi, a praktyka oraz manuale monitorów to zwykle potwierdzaja,
ze zalecane, typowe rozdzielczosci ekranu to:

  800x600 dla 15"
1024x768 dla 17"
1280x1024 dla 19"
1600x1200 dla 21"

Jednak proporcje obrazu (szer./wys.) nie są takie same
we wszystkich przypadkach:

  800x600 ==> 4:3
1024x768 ==> 4:3
1280x1024 ==> 5:4
1600x1200 ==> 4:3

Planuję zakup monitora 19" i sądziłem, że będę uzywał
własnie 1280x1024, ale przecież wtedy koła będą elipsami,
a twarze będą się wydawały grubsze!

Ideałem byłaby więc rozdzielczość:
1280x960 ==> 4:3
ale takiej nie oferuje mój Radeon 8500 :-(

Pomiędzy 1024x768 a 1280x1024 mam do wyboru
tylko 1152x864 - owszem, proporcje 4:3, ale raczej
nie po to wymieniam monitor na większy, aby zadowolić się
tak miernym powiększeniem rozdzielczosci....

Z kolei powyzej 1280x1024 mam juz od razu 1600x1200.
Dziwne, ze takie duze skoki. :-/

Pytania:

1.
Uzywam driveriow ATI Catalyst 3.0.
Moze jakas inna wersja pozwoliłaby mi wybrać
rozdzielczosc 1280x960 ?
(ale czy te najnowsze wersje nie wymagaja DX9.x?,
bo ja uzywam DX8.1).

2.
Czy jest jakis sposob, inny niz wymiana driverow,
wymuszenia posredniej rozdzielczosci, jesli nie ma
jej normalnie pod suwaczkiem zmiany rozdzielczosci?

3.
Dlaczego producenci wiekszosci monitorów 19"
oficjalnie zalecają rozdzielczosc 1280x1024,
skoro w tej rozdzielczosci koła nie są okrągłe?
A moze...... (uwaga, będzie herezja)..... kineskopy
tych monitorów mają nieco inne proporcje i pixel wcale
nie jest kwadratowy?

Dzieki,

latet