Re: problem HDD s-ATA +Soltek SL-75FRN2-RL

Autor: garibaldijk_at_tlen.pl
Data: Thu 22 Jan 2004 - 17:46:04 MET

Użytkownik "darek" <dszymanski_at_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:buoq66$3bp$1_at_news.onet.pl...
> witam,
> mam poroblem
> kupilem niedawno plyte Soltek SL-75FRN2-RL i nie moge normalnie podlaczyc
> HDD na s-ATA mozliwe jedynie przez RAID
> pytanie czy w tej plycie to normalne(moze ma jakas ubozsza wersje kontrolera
> s-ATA ?)
> jesli tak, to jaki RAID zrobic zeby dzialalo na 1x HDD
> drugie pytanie czy mozna jakos zrobic RAID zeby pozostaly poprzednie dane na
> HDD
>
> pozdrawiam
> Darek

 WItaj
Jesli chodzi o dyski sata to one nigdy nie beda chodzic tak jak normalne hdd. Mam 2 sata i 2 ata w swoim kompie i ustwialem te dyski w roznych kombinacjach. W biosie mozna ustawic tryb pracy kontrolera SATA. PRadopodobnie jest to Silicon Image 3112 bo taki teraz sie daje. Ustaw w biosie ten tryb z Raid na SAta. Nastepnie jak sa obcje bootowania systemu ustaiasz uzadzenie na "other" a ponizej powinenes miec wybor other bood device (cos w tym stylu, i powinno byc tam scsi, radi, sata). W sumie to na roznych plytach roznie jest, na jednej musialem przypisac other jako scsi a ponizej zmienic scsi na raid (sata). Wtedy kontroler bedzie pracowal w trybie sata - dolaczasz hdd do tego istawiasz go jako 1 dysk botujacy i albo idpalasz XP albo zakladasz sobie sam partycje (np fast dyskiem). Aacha - by dysk byl widzialny przez systm musisz koniecznie zainstalowac sterowniki do kontrolera. (w czasie bootowania xpa przy istalacji naciskasz hmm F6 -albo F8jak dobrze pamietam - w kazdym razie pisze co). Jesli tego nie zro
bisz system stwierdzi ze nie masz zadnego hdd w systemie. To samo si bedzie tyczyc pracy w trybie raid.. sterownik wymagany. Sa one na CD wiec zanim co kolwiek sie zrobi trzeba je przegra na dyskietke. Z tego co pamietam oba zajmoja wiecej niz 1 dysk wiec osobno trzeba zrobic na sata-link (jak pracuje jako zwykly hd) i sata-raid - wiadomo kiedy..
JEsli chodzi o zachowanie danych na raid jest to mozliwe jeli robisz mirroring i masz dysk identyczny lub wiekszy niz ten co masz. JEsli chodzi o striping (raid 0) to nie ma mozliwosci. Nawet zmiana wielkosci klastra powoduje strate all danych. To samo sie tyczy bad sektora. Wystarczy jeden blad odczytu a tracisz wszystkie dane.

Jest jeszcze inna sprawa. Programy typu HDtach czy sisofsandra nigdy nie pokaza ci prawidlowych wskazan dla raid0. nawet te najnowsze wersje. Jedyny ktory to potrafi to winbench99. I okazuje sie ze na np najnowszych plytach GB z radi na sata w czasie pracy choc transfer mam na poziomie 110 mb/s start - 70 nb/s koniec obciazenie procka wzrasta do 50%. i czasem w grach widoczne sa skoki. Wiec nie wiem czy sie to tak bardzo oplaca.
Pozdrawiam