Re: MMX Co to jest?

Autor: Tomasz Potega (shadow_at_manta.univ.gda.pl)
Data: Fri 16 Jan 2004 - 06:55:26 MET

szpon <szpon_at_nospam-gazeta.pl> wrote:
> Bosszzz... Jeszcze rok temu, pracując w pewnym Białostockim komisie -
> obracałem K5'kami od 75 do 166. Sam miałem K5'ki od 75 do 150MHz. Nie
> żadne PR, tylko czyste, zwykłe, zwracane przez rejestry wCPUID
> częstotliwości, nie żadne PR.

primo - w poprzednim poscie mowa o 5x86 (zwanym tez X5), nie K5 (5k86).
secundo - K5 nie byly tak wysoko taktowane. no i nie ma rejestrow wcpuid ;)

http://tinyurl.com/35ry4

BIOS and Software Tools Developers Guide - jest tam tabelka z zegarami,
i przypisanym ratingiem.

> Cx (w domniemaniu Cyrix) i 5x86. były 5x86 Cyrixa, ale nie były one
> taktowane 120 ;-)

byly byly, 120 to wersja o ratingu P-90, zas 100 dostala P-75.

> Tak wiem. Sam se zapuściłem takiego AMD 5x86 133 na płycie pod max.
> 486DX4/120 ;-)

afair procesor tlumaczyl mnoznik, a pradowo jakos nie obciazal.

> Testowałem go też na płycie w drugim kompie, który miał (wg. instrukcji)
> max. 486DX3/80 (płyta VESA Local Bus). Udało mi się go odpalić na niecałe
> 100MHz - z mnożnika tak wychodziło, bo płyta nie pozwalała na zmianę FSB.
> Zresztą nie pamiętam płyty 486, która pozwalała na zmianę FSB ;-)

hmm.. wiekszosc miala przeciez zworki do ustawiania fsb (chociaz wtedy
jeszcze nie nazywano tego fsb).

> PS. A pamiętacie ile trzeba było się mordować, żeby zworkami ustalić,
> która z kart jest "master" na szynie VLB, kiedy jedna z kart tam
> umieszczonych była kartą graficzną ;-) A może ktoś z Was miał pierwszy
> "akcelerator" (tyle, że 2D [GDI]) zwący się S3 805?! ;-)

moze wygladam na zgryzliwca, ale pierwsze S3 to bylo afair 911.
pozniej wszedl 924, a 801/805 i 928 to juz pozniejsze zabawki.

> Całe 2MB RAM (moja miała 4MB, pamiętam jak się wciskało VRAM w takie fajne
> podstawki-kostki - takie jak od pamięci Cache w 386DX i 486), ale za to
> akceleracja rysowania prostokątów, kół i linii ;-)

wbrew pozorom to calkiem sporo dawalo, nieakcelerowane sterowniki do
srodowisk graficznych to byl wtedy lekki masochizm.

> To były czasy, kiedy się mówiło: a wiesz, u mnie Doom2 wymiata na max.
> detalach (w 320x200) ;-)

no ale wtedy akcelerator nie dzialal ;) swoja droga to zbyt duzo detali tez
tam nie mogles przestawic ;)

> PS2. Trident i S3 towarzyszyły mi od samego początku. Dlatego te karty
> obdarzam szczególną "troską". Myślę, że gdy w końcu S3 wypuści swoje
> nowe karty graficzne, to pewnie takową kupię ;-)

byc moze, jakby nie patrzec zawsze jednak cos ciekawego w ich procesorach
bylo...

> Przez wzgląd właśnie na to, że od tak dawna są i nigdy mnie nie zawiodły
> ;-)

no, widac nie mialem szczescia z falami podlych trio i kumpli ;)

pozdrawiam,
shadow