Re: zewnetrzny kontroler ATA, HDD i CD-ROM, a start systemu

Autor: BrunoJ (brunojj_at_NOSPAM.gazeta.pl)
Data: Fri 09 Jan 2004 - 21:45:17 MET

ape <ape.fm_at_poczta.no-spam.fm> napisał(a):

> ITE Ultra ATA/133 RAID/IDE CONTROLER i zaczalem kombinowac: 2 dyski na
> jednej tasiemce, na osobnych tasiemkach, przekladanie zworek na wszystkie
> sposoby...
na jednej tasmie chyba bez sensu, wolniejszy dysk zawsze wymusi predkosc
szybszego. Zworki powinienes ustawic odpowiednio do podpiecia dyskow,
a nie na wszystkie sposoby.

> jedynie przy konfiguracji: duzy dysk przez kontroler, a maly bezposrednio
> wpiety w plyte - nie zawiesil sie onboard bis kontrolera
hmm, to troche dziwne akurat, chyba ze cos z tymi zworkami.

> i nawet zastartowal instalator systemu (win me oraz linux).
> instalacje windows moglem przeprowadzic tylko na malym dysku
> po odlaczeniu kontrolera od plyty.
dlaczego po odlaczeniu?
Ja instalowalem system wyjmujac wszystkie inne dyski (ale win2k).
System sam zapytal sie czy nie chce doinstalowac driverow
do jakiegos kontrolera, bo nie ma na czym zainstalowac systemu ;)
Byc moze gdybym zostawil stary dysk to system chcialby sie na nim
instalowac, ale nie przecwiczylem tego. Dalej wszystko poszlo
gladko, instalowalem z CD na kontrolerze plyty. Jak podpialem
na nowy kontroler na osobnym kablu to rowniez zwislo.

> byc moze zbyt wiele szczescia oczekuje, ale marzy mi sie bootowanie z duzego
> dysku, a wrzucenie malego w kieszen lub chociaz mozliwosc zainstalowania
> linuksa na duzym dysku.
a czy przeszkadza ci ze stary dysk/CD bedzie na kontrolerze na plycie?
Moze to najprostsze rozwiazanie?

> oczywiscie chcialbym tez miec moznosc instalacji z
> sidika duzy hdd mam wpiety tasiemka 80-zylowa,
> maly hdd oraz cd-rw tasiemkami 40-zylowymi.
> kontroler nie widzi w ogole napedu cd-rw mimo, ze ponoc obsuguje atapi. w
> ustawieniach nie wybieralem zadnej z opcji RAID, a jedynie tryb: normal.
> przeszukalem google, z niemal 30 tysiecy postow grupy przekopalem niemal
> wszystko i nie znalazlem odpowiedzi.
a jakie masz drivery do kontrolera? i jaka wersja jego biosu?
Bo to moze od tego zalezec, powinno byc chyba co najmniej 1.3.1.4,
najlepiej sprawdzic na stronach ITE.
Ja zostawilec CD na starym kontrolerze, przynajmniej moge wprost wybrac
go w biosie jako urzadzenie do bootowania (kontroler RAID jako osobna pozycja
SCSI). Inaczej bylby chyba tylko SCSI, a wtedy kontroler decydowalby
z czego sie bootoje.

> mysle, ze wszystkie mozliwe kombinacje dotyczace tasiemek i zworek
> przerobilem. gdzie w takim razie lezy problem? czyzby w ustawieniach biosu?
> niestety nie mam w tym wielkiego doswiadczenia. prosze o pomoc w rozwiazaniu
> tego problemu.
w zasadzie moze byc problem zarowno z samym kontrolerem (choc na roznych
zagranicznych grupach ludzie pisali ze im dziala CDRW.
Przy okazji, pewnie nie wiesz jeszcze, ze nie bedziesz mogl
odczytywac informacji SMART z dyskow podpietych do tego kontrolera.
To jest cena za RAIDa, ktory nie jest do niczego potrzebny, ja zaluje
ze taki kontroler kupilem, ale w momencie kupowania nie mialem
zadnego wyboru :(

pozdrawiam i powodzenia.
Bruno