Re: Rzecznik Praw Obywatelskich chce wyjaśnień w sprawie "zarzucania sieci na sieć"

Autor: Coroner (coroner_at_microtech.pl)
Data: Fri 05 Dec 2003 - 15:03:04 MET

Witaj Marcin,

W Twoim liście datowanym 5 grudnia 2003 (09:17:48) można przeczytać:

> Hm.. jakby Ci to wyjaśnić. Otórz mechanizm jest prosty. Wystarczy wmówić
> wystarczającej liczbie idiotów, dewotów, "autorytetów" i prawodawców, że
> pieniądze ze sprzedaży oryginalnych nośników służą do godziwego opłacania
> artystów. Tymczasem tak nie jest - firmy fonograficzne nie płacą wcale od
> ilości sprzedanej jeśli chodzi o mniej znaczących artystów a tym bardziej
> znaczącym płacą max 2-4% od tych 70zł za cd.
A skad ty to mozesz wiedziec?
Spytales sie moze kogos, jak ta sprawa wyglada? Czy tak sobie zmyslasz?

Wszystko zalezy od kontraktu/umowy jaki/a podpisze zespol z wytwornia
muzyczna i czy to bedzie tylko dystrybucja i promocja (wtedy znaczna czesc
wplywow - 90 i wiecej % dostaje do reki zespol/artysta), czy wydanie
plyty (olbrzymie koszta wynajecia studia, masteringu i mixow (tutaj
takze sie slono buli), czy po takie "drobnostki" jak zaplata za okladke,
zamowienie matrycy, reklam w pismach, i tloczenie).
A co z organizacja koncertow, wynajecie srodkow transportu, wyslanie
zespolu w swiat i oplacenie tego wszystkiego (no i jeszcze trzeba
zarobic)?

Zgadzam sie, ze ceny plyt z artystow "topowych", czyli tych najbardziej modnych
powinny znaczaco spasc..
Ale co np.z dobra muzyka jazzowa/progresywna ktora nie sprzeda sie nigdy
w takiej liczbie egz. Rowniez obnizyc ceny plyt? Akurat tak sie
sklada, ze watpliwe jest zwiekszenie sie sprzedazy tych plyt, a koszta
o ktorych wspomnialem wyzej - musza sie zwrocic.

No i druga sprawa - jesli obnizymy ceny plyt artystow topowych, to
wiekszosc, ktora nie rozumie ww. relacji krzyknie "dlaczego za plyte
tego artysty ludzie placa 30zl, a za plyte mniej znanego 50zl?
przeciez to bezsens!", itd.

> Zwłaszcza różnica w cenie kasety i cd wiele mówi - kaseta jest droższa w
> produkcji przecież :)
Jest drozsza, ale nie o nosnik tu chodzi ale o koszta licencji na
kasety. Licencja ta jest DUZO tansza.

Na wiekszosci kaset teraz jeszcze mozna przeczytac "do sprzedazy tylko
na terenie Polski".

> Ten cały biznes opiera się na niewiedzy znaczącej większości o tym jak mało
> zarabiają artyści a z drugiej na tym, że większość artystów nie zna się na
> statystyce i liczy na to że stanie się gwiazdą wymiaru Britney (która to może
> powiedzieć: nagram płytę w tej wytwórni która da więcej niż 30mln $$$).
ROTFL. Przeciez artysty nikt nie zmusza, aby podpisywal kontrakt z
wytwornia, prawda? Przeciez moze wydac plyte wlasnym sumptem, albo
zalozyc wlasna wytwornie i poprzez jej oddzialy wydawac swoje plyty.
Albo wystawic swoja najnowsza plyte na stronie www.
Widocznie - artysci podpisujac umowe z wytwornia dobrze wiedza co
robia.
Pozwol im decydowac za ich samych, ok? A domysly zostaw dla ludzi,
ktorzy maja o tym "troche" wieksze pojecie.

> Dlatego też ilektoć słyszycie że kupowanie piratów to okradanie artystów -
> zaśmiejcie się osobie mówiącej te słowa prosto w twarz. To RIAA okrada
> artystów.
Na pewno.. ROTFL. Tylko co ma RIAA wspolnego z artystami?
RIAA to zrzeszenie wytworni muzycznych, ktore walcza z piractwem. I ja
sie im nie dziwie - jesli ktos by mnie okradl, mam swiete prawo do
szukania sprawiedliwosci, prawda?

> Gdyby można było kupować albumy mp3 przez sieć, płacąc 10zł od sztuki prosto
> do kieszeni artysty to każdy artysta wzbogaciłby się wielokrotnie bardziej niż
> na sprzedaży cd.
Jak juz mowilem - to wybor artystow - czy wydaja plyte poprzez
wytwornie, czy wlasnym sumptem. Uszanuj ich wybor.

> Niestety problem polega też na tym, że to nie my decydujemy o
> tym czego słuchamy, lecz to ile wytwórnia zapłaci za promocję artysty.
> MTV/Viva/radia zamiast wyszukiwać i promować dobrą muzykę po prostu dostają
> listę co mają puszczać. Zamiera krytyka muzyczna, nasze _gusty_ kreuje Sony
> Music i WB.
Kazdy homo sapiens ma wolny wybor. A w erze internetu kazdy moze
znalezc cos dla siebie. SAMEMU. Nikt ci nie kaze ogladac MTV/VIVA.
Masz miliony stron www, na ktorych mozesz znalezc recenzje i opisy
albumow, ktore zawieraja sie w twoich gustach muzycznych.

> Machina jest ostro rozpędzona i w zasadzie jedyne co może ją zatrzymać to
> kompletne olanie empików i ściąganie mp3.
ROTFL.

--
Pozdrowienia,
 Coroner                            mailto:coroner_at_microtech.pl