Re: 120V miedzy pecetami;

Autor: Krzysztof Wolski (cysio123_at_interia.pl)
Data: Thu 04 Dec 2003 - 17:09:52 MET

Blesso wrote:

> Użytkownik "Krzysztof Wolski" <> napisał

> _________________________
>
> roznica fazy w obu gniazdkach ? tzn ?
> jak sobie wyobrazasz taka sytuacje w bloku gdzie jest w sieci np 10 kompow w
> sieci BNC(320m kabla) a wiadomo ze blokowa instalacja elektryczna jest
> jednofazowa ,a w rozdzielce transformatorowej z trafo np 20kV/0,4kV po
> niskiej stronie wychodza 3 fazy rozdzielane "po jednej " na poszczegolne
> klatki bloku
> intepretacja zera? o ile sie nie myle to "zero" (przewod neutralny)nie jest
> [...]

Nie do końca masz rację, ale fakt - źle się wyraziłem. Chodzi o
sytuację, kiedy poszczególne klatki w bloku mają inną fazę. w takim
przypadku owszem, 220V będzie 220V i w obu instalacjach napięcia
skuteczne będą takie same, ale rózne będą chwilowe. Nie pamiętam
dokładnie dlaczego trzeba na to uważać, ale zawsze mnie uczyli że
trzeba. Chyba chodzi o to, ze istnieje różnica między zerem ochronnym a
zerem roboczym, a więc de facto zero nie zawsze jest zerem. Bo zero jako
takie jest właściwie punktem odniesienia... W każdym bądź razie gniazdka
z bolcem - i to najlepiej z dodatkowym przewodem a nie mostkiem w
puszce, no i kompensator napięcia pomiędzy składnikami sieci. Co prawda
nie jest to obowiązujacy standard i bez tego też pochodzi, ale... lepiej
dmuchać na zimne niż ma się coś spalić...

--
Pozdrawiam  || ECS K7VZA, Duron 800, 392MB, GeForce 2MX,
Krzychu W.  || Seagate 20GB, LG 52x & 32/10/40x, HP DJ840