Re: PIV vs Athlon

Autor: GolDek (waldoo_at_o2.pl)
Data: Sun 28 Dec 2003 - 06:07:34 MET

> Czy zwykłemu uzytkownikowi takiemu jak ja który na kompie głownie chodiz po
> necie czesto gra po LANie czasami pobawi sie w delphi czasem w photoshopie
> warto zainwestować w PIV 2.8GHz\800\HT czy moze jest jakiś Athlon który
> dorównuje takiemu Pentiumowi.

Do tych zastosowań nie warto. Oto argumenty:

1. Do zabawy z Delphi i serfowania w sieci wystarczy komputer oparty na
Duronie czy Celeronie 600 MHz.
2. Do pracy z Photoshopem potrzebny jest komputer z odpowiednią ilością
RAMu, porządnym monitorem i kartą graficzną z dobrą jakością
wyświetlanego obrazu.
3.No i gry, czyli najbardziej wymagające aplikacje, podam ci dwie
konfiguracje (ceny z Siriusa):

a)
AMD Athlon XP 2500+ FSB333 Barton BOX 3 lata gwarancji 499 zł
ABIT KV7 VIA KT600 SerialATA RAID DDR400 USB 2.0 LAN ATX 385 zł
Hercules 3D Prophet ATI 9700 128MB DDR TV/DVI OEM 1099 zł
                                                         RAZEM: 1983 zł

b)
Intel Pentium 4 2800 MHz Socket 478 BOX 512kB L2 FSB-800 1139 zł
ABIT AI7 i865PE Socket478 FSB800 AGPx8 USB2.0 FireWire LAN 612 zł
WinFast A180T GF4 MX4408X 64MB DDR AGP TV 240 zł
                                                          RAZEM: 1991 zł

Płyty dobierałem tak aby obsługa SATA była realizowana przez mostek
południowy, płyta pod Intela ma dodatkowo FireWire. Pozostałe komponenty
nie mają znaczenia, ponieważ będą jednakowe dla obu platform.
Jak widać cena jest prawie identyczna, natomiast wydajność w grach:-)
zestaw z AMD rozniesie Intela w proch. Faktem też jest, że intel będzie
sporo szybszy przy kompresji plików, DivX'ów czy MP3.
Teraz jeszcze słówko o Intelu, żeby Intelowcy nie powiedzieli, że jestem
stronniczy. To naprawdę świetne procesory, sam wybrałbym Intela gdyby
ktoś chciał mi sprezentować zestaw, jeśli ja muszę za niego zapłacić
ciężko zarobionymi pieniążkami, zawsze wybiorę zestaw a) z powyższego
porównania.

> Ktoś mi mówił że płyty pod PIV lepiej
> obsługują SATA i pamięci DUAL.

Ten ktoś gada bzdury, w obu płytach SATA jest realizowana przez North
Bridge i znaczących różnic w wydajności nie ma, jeśli chodzi o
dwukanałową obsługę pamięci, przyrost wydajności dla obu platform nie
jest szokująco wysoki w aplikacjach nie będących benchmarkami syntetycznymi.

> Gdzie wogóle zauważe różnice miedzy PIV a
> AMD?

W benchmarkach syntetycznych, kompresji plików.

> Jak dla mnie wazne jest ze PIV duzo mniej larma robi podczas chłodzenia

???

--
Pozdr
GolDek