Re: Zasilacz a system fan

Autor: LeHardi (lehardi_at_Swantewit.LeHardiNet)
Data: Tue 25 Nov 2003 - 11:59:45 MET

W artykule <bpukom$3ta$1_at_inews.gazeta.pl> Łukasz Ledóchowski napisał(a):

> Kabelek przy zasilaczu służy tylko do mierzenia obrotów. Możesz go
> podłączyć do System Fan i wtedy w biosie lub w jakims sofcie do
> monitoringu będziesz mógł obserwować prędkość obrotu wentyla w
> zasilaczu(bardzo fascynująca sprawa:P) Ja trzymam odłączony bo mi ten
> pomiar niepotrzebny. Jak sie wentyl w zasilaczu zepsuje i stanie to
> poznam to po smrodzie spalenizny:P

Rozumiem, dzięki za odpowiedź. Ale mam jeszcze kilka pytań :-)
/wybaczcie jeśli pytam o jakieś oczywistości, ale nabyłem właśnie
Chiefteca z DF i jest parę nowości w stosunku do poprzedniego PSU by
Codegen, z którymi nie miałem okazji się zetknąć do tej pory/:

1. jeżeli zasilacz ma dwa wiatraki, to obroty którego z nich są wyświetlane
w programach monitorujących;

2. po podłączeniu kabelka do System Fan, dołączony do płyty MSI KT4AV
PC Alert informuje o obrotach wentylatora System Fan (co logiczne).
Rzecz w tym, że jest też okienko z PSU Fan - da się zrobić, żeby
informacje o obrotach były wyświetlane w tym okienku? Czy wymaga to
ingerencji w hardware i uzycia, czy ja wiem, jakichs dodatkowych
kontrolerów/regulatorów obrotów?

3. nie wiem czy przypadkiem na tej płycie głównej System Fan nie
odpowiada za pomiar obrotów wentylatora na chipsecie. Dlaczego? Przez
analogię: skoro podawana jest, oprócz temperatury CPU, druga temperatura
o nazwie System właśnie, to może złącze System Fan służy do podłączeniu
wiatraka, który w teorii ma chłodzić chipset. Po podłączeniu doń wiatraka
z zasilacza może dojść do sytuacji, że regulacja obrotów na PSU będzie
odbywała się zgodnie z pomiarami temperatury na chipsecie, co byłoby bez
sensu (bo gdzie Rzym, a gdzie Krym ;-)) No, chyba że to i tak jest bez
znaczenia, bo np. MSI KT4AV nie umożliwia automatycznej regulacji
obrotów wiatraka (nie wiem jak jest w rzeczywistości, w instrukcji jest
napisane, że umożliwia pod warunkiem występowania na płycie "System Hardware
Monitor Chipset", a czu występuje - szczerze powiedziawszy nie wiem :-) Albo
zasilacz Chiefteca nie oferuje możliwości automatycznej regulacji obrotów,
wówczas moja ostatnia wątpliwość jest nieuzasadniona).

Pozdrawiam

--
LeHardi
Jarek Kus