Re: Dyski twarde - problem z prawidlowym rozpoznaniem?

Autor: Michal Kawecki (kkwinto_at_o2.px)
Data: Tue 28 Oct 2003 - 20:25:39 MET

Janusz wrote:
> "Michal Kawecki" <kkwinto_at_o2.px> wrote
[...]
> [...]
> zgadza. Moze to nie napisalem jasno wczesniej:
> Mam dysk 40GB zle rozpoznawany, robie ghostem kopie na inny 40GB i...
> juz jest ok wszystko pieknie. Czyszcze dysk pirwotny dysk, spowrotem
> przerzucam dane na pierwotny dysk tymze ghostem i... dalej jest zle.
> Ten konkretny dysk nawet po wyczysczeniu go programem do zerowania w
> ranishu (i innych programach) rozpoznawany jest jako 8GB, a nie 40...
>
> Ale faktycznie przeliczenie CHS jest calkiem prawdopodobnym sposobem
> rozwiaznia bledu, bo pokrywa sie z moim przypuszczeniem, ze gdzies na

Faktycznie, problem z partycjami to chyba sprawa wtórna. Na talerzach
dysku AFAIK nie ma takiego miejsca, w którym byłyby zapisane parametry
dysku. Ale jest takie miejsce w pamięci w elektronice dysku. Informacje
są stamtąd odczytywane odpowiednim wywołaniem przez BIOS płyty glównej,
który na ich podstawie konfiguruje pamięć CMOS i odpowiednie rejestry. Z
nich właśnie są te dane odczytywane przez programy narzędziowe
opierające się na BIOS-ie.

Spróbuj przetestować dysk programem diagnostycznym producenta, który
BIOS omija. Bo to jest albo problem z dyskiem (nie wystawia informacji o
możliwej obsłudze Int-13h), albo z tasiemką/kontrolerem dysków/płytą
główną, a konkretnie jej BIOS-em. To ostatnie uprawdopodabnia twoje
stwierdzenie, jakie padło w pierwszym poście - że _oba_ dyski są
rozpoznawane jako 8 GB.

Dysk można też sprawdzić u kolegi, a problemy z elektroniką swojej płyty
głównej można ominąć instalując osobny kontroler dysków z własnym
BIOS-em.

--
M.
/odpowiadając zmień px na pl/