Re: znikająca partycja

Autor: Michal Kawecki (kkwinto_at_o2.px)
Data: Wed 29 Oct 2003 - 23:18:18 MET

Eneuel Leszek wrote:
> Eneuel Leszek bnervs$4nc$1_at_korweta.task.gda.pl:

O mnie chodzi? ;-)

> I jak? Są jakieś pomysły?

Wybacz, ale analiza twoich partycji przyprawia o ból głowy ;-).
Strasznie eksperymentujesz. Poddam ci pewną myśl - polecany przeze mnie
program BootIt NG pozwala na utworzenie dowolnej liczby partycji
podstawowych. Ich opisy trzymane są w osobnej "tabeli partycji" o
pojemności bodajże 255 wpisów. Z których oczywiście tylko cztery można
przesunąć do właściwej tabeli partycji, ale za to program ten może robić
to automatycznie i w dowolny sposób, w zależności od systemu, który
uruchamiasz. Może to będzie bezpieczniejsze, niż partycja rozszerzona z
wieloma dyskami logicznymi. Na dodatek przy pomocy BootIt możesz (w
celach bezpieczeństwa) tworzyć obrazy partycji, które zostaną zapisane
jako... specjalne partycje, niewidoczne dla żadnego systemu i nie
zajmujące miejsca w tabeli partycji.

Dlaczego? Starsze okienka mają kłopoty z obsługą dysków logicznych,
których nie potrafią rozpoznać. Chodzi o "obce" systemy plików: NTFS,
ext-2, reiser-fs etc - ale nie tylko; Win95 miał na przykład kłopoty z
partycjami rozszerzonymi 0F (szukaj Q148821). MSDOS 6.22 w ogóle takich
partycji nie akceptuje. Wszystkie okienka z linii 9x mogą (zaznaczam:
mogą) "poprawić" układ dysków logicznych usuwając kolejnych kilka lub
tylko ostatni dysk w przypadku, gdy nie został(y) on rozpoznany jako
dysk FAT. Spotykałem się wręcz z wyraźnymi zaleceniami, żeby ostatnim
dyskiem logicznym była zawsze partycja FAT16/FAT32. U ciebie problemem
może być ukrywanie partycji, gdyż systemy 9x partycje ukryte traktują na
równi z "nierozpoznanymi" systemami plików... Zagadką pozostaje dla mnie
tylko, czemu ten bug występuje wyłącznie w przypadku Win98. Cóż, każdy
system ma widać swoje tajemnice ;-).

--
M.
/odpowiadając zmień px na pl/