Re: Zasilacze Deer

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_magsoft.com.pl)
Data: Tue 23 Sep 2003 - 09:49:14 MET DST

Hi,

Santana wrote:

> Wyraźnie nie zrozumiałeś moich intencji :) Nie napisałem że mnie nie stać,
> tylko że Chieftec IMHO życzy sobie zbyt dużo pieniążków za swoje wyroby.

A nie wydaje Ci się, że raczej należy patrzeć na problem od
drugiej strony?

To raczej marni producenci zepsuli rynek, przyzwyczajając
ludzi, że zasilacz można mieć za 100 zł. Poszło im to tym
prościej, że przeciętnego użytkownika komputera trudno prze-
konać, że zasilacz NIE jest banalnie prostym urządzeniem,
które albo działa, albo nie działa. Przecież gdyby pójść do
sklepu elektronicznego i spróbować kupić elementy potrzebne
do zbudowania dobre klasy zasilacza, pewnie zapłaciłoby się
w detalu co najmniej 500 zł. W hurcie jest taniej, ale cudów
nie ma -- dobry zasilacz musi kosztować co najmniej 150 zł,
a przekraczające 200 zł ceny modeli z "prawie najwyższej"
półki też nie powinny dziwić.

Podobne zjawisko widać też, na szczęście w mniejszym nasi-
leniu, w innych segmentach rynku komputerowego. Oczywiście,
na krótką metę jest to korzystne dla klientów, bo wojna
cenowa powoduje, że stać nas na lepszy sprzęt za mniejsze
pieniądze. Pamiętać jednak należy, że długofalowy efekt
wojny cenowej jest tragiczny: po pierwsze dramatycznie spada
jakość produkowanych elementów (wystarczy spojrzeć choćby na
tanie kondensatory na płytach MSI czy Abita, czy też na
podzlecaną produkcję nagrywarek TEACa, które nie mają już
nic wspólnego ze starymi, doskonałymi modelami), po drugie
zaś producenci mogą ograniczyć nakłady na badania i rozwój.
To drugie na szczęście jeszcze nie nastąpiło, ale to pierwsze
IMHO zaczyna być mocno zauważalne.

| Radosław Sokół  |  mailto:rsokol_at_magsoft.com.pl          |
|                 |  http://www.grush.one.pl/              |